upc

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Mon Jul 28 11:00:44 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lenny Bruce <lennybruce235 at hotmail.com> wrote:

> Was/Is er een overeenkomst tussen de overheid en Canal+, dat Canal+ het
> recht geeft op de Nederlandse satellietmarkt maar, als een soort
> tegenprestatie, Ned 1,2,3 gratis moet doorgeven?

CanalDigitaal is de organisatie die Multichoice heeft overgenomen. Dat
is de organisatie die de exploitatie van de Nederlandse
satellietontvangst doet. Het is niet verbazend dat het geen vetpot is in
een land waar de bekabeling zo hoog is.

Canal+ is de moeder van CanalDigitaal en beheert betaaltelevisiekanalen
op zowel de kabelnetten als op de satelliet (die van CanalDigitaal) en
op Digitenne. Kortom, praktisch iedereen die televisie ontvangt op een
andere manier dan met een hark op het dak kan een Canal+ decoder in huis
halen om tegen betaling films en voetbal te zien. En toch doet het
bedrijf het slecht. Geen wonder, want Nederlanders hebben
verhoudingsgewijs heel veel gratis televisie en altijd een videotheek op
korte afstand. Dat heb je in de Franse of Spaanse binnenlanden niet.

En zodra er iets 'achter de decoder verdwijnt' beginnen alle consumenten
en kort erna ook de populistische politici te krijsen dat het een
schande is.

Terwijl het helemaal niet desastreus is voor het functioneren van
Nederland als televisie 'achter de decoder verdwijnt'! Integendeel
zelfs. Wat mij betreft is alleen het minimum om te functioneren als
burger op een paar publieke omroep kanalen te zien. Verder gewoon voor
alles betalen. Vergelijk het met water uit de kraan, een basisbehoefte.
Zo ook een minimum aan publieke omroep diensten (een goede
nieuwsvoorziening, teletekst, live-uitzenden van nationale
gebeurtenissen) en verder koop je alles met geld. Er komt geen
champagne, cola of bier uit de kraan, dat koop je in de winkel.

--
ReindeR