Te hoge prijs CD's

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jan 30 00:01:46 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Neenee, het *is* niet extreem; jij *vindt* het extreem. ;-)
> Omdat je, vermoed ik, niet helemaal begrijpt hoe deze
> markt in elkaar zit.

Smoesjes. :-)

> Toegepast op CD's. Bij de begrafenis van Prins Claus
> hoorde ik bepaalde muziek die ik mooi vond. Het bleek
> een symfonie van Bruckner te zijn. Bij die drogist zou
> ik die muziek tevergeefs zoeken. ....
> Van die Bruckner verkoopt de speciaalzaak misschien maar
> 1 exemplaar per maand.

Misschien is het concept 'speciaalzaak' aan wel aan innovatie toe.

> Die CD ligt dus lang in de winkel;
> neemt ruimte in; moet geadministreerd worden; er is kans
> op diefstal; er zit een fijnmazig bestel- en distributie-
> apparaat achter etc. etc. etc.

Kijk en hier gaat het om. Handhaven van een verouderd systeem!!!!

Geen innovatie en zoals Bart het eerder noemde "de markt verandert en
men heeft zich maar aan te passen". Het fijnmazige bestel- en
distributie-apparaat voldoet niet meer en is (nog) niet geevolueerd.
Zie verder hoe een aantal kosten posten - ruimte beslag, administratie,
kans op diefstal, dure fysieke distributie, etc - drastische besparingen
op kunnen leveren.

> Ligt ie er te lang, of komt de concurrent met een andere
> opname uit, dan moet de CD in kwestie misschien zelfs
> in de uitverkoop en levert dan helemaal geen winst meer.

Dat is slechts een kwestie van implementatie en het failliet van de
muziekindustrie zoals thans (nog) achter de mogelijkheden aanloopt.

> Ik vind het prettig dat ik een winkel binnen kan lopen,
> bij de B van Bruckner kan kijken, een keuze tussen twee
> of meer opnamen kan maken,

Dat kan ook met een computer, toch?
Goede internetverbinding, bestandje downloaden en burnen in de zaak en
klaar!!!!!
Mag jij ook betalen voor het advies en voor de hardcopy. :)

Bestelling etc etc vinden al plaats via die apparaten. Een terminal voor
Erik en hij hoeft het bestand maar aan te klikken om het te beluisteren.
Kan tevens advies vragen in een veeeeel kleinere winkel, waaraan geen
magazijn meer verbonden is etc etc...... Gaat zelfs voor jouw goedkoper
worden. :)
Of je gaat op de site van je (favoriete) band, en laat je door hen
vermaken.
Was dit oorspronkelijk de basis van het maken van muziek?
Je bent en blijft op de hoogte van de nieuwe nummers, hun optredens live
etc etc en hoeft slechts te betalen voor nummers die je ook werkelijk
wilt hebben, desnoods hardcopy.

> of me door het personeel kan
> laten adviseren.

Dus jij wilt betalen voor het personeel dat je desgevraagd moet
adviseren!?
Maar dan ga je toch ook om een andere reden de speciaalzaak in, namelijk
advies.
Ach nee, betekent dat, dat je zelf geen smaak hebt of keuzes kunt maken?
;-)
*Kan* het me (bijna) niet voorstellen. ;)

> Jij blijkbaar niet. Jij loopt regelmatig naar de
> drogisterij, of laat je buren en kennissen aanbiedingen
> in de gaten houden. Jij koopt - tegen een spotprijs, dat
> is waar, maar de CD dient dan ook om jou de winkel in te
> lokken! - bepaalde klassieke muziek, niet omdat je daar
> speciaal naar op zoek was, maar omdat het zo goedkoop is.

Nou Bart, een beetje kennende, gaat ie voor de kwaliteit van de muziek.
;)

> En de interventie van het personeel - dat niet speciaal
> thuis is in klassieke emuziek - beperkt zich tot afrekenen.
> En jij bent daar gelukkig mee.

En ik moet (extra) betalen in (jouw) de speciaalzaak omdat jij weer eens
geen keuze kon maken. :)
Zogenaamd *gratis* advies ging vragen.

En waarom doe je dat niet gewoon thuis, via internet?
Je zoekt je eigen speciaalzaak (bij jouw in de buurt of elders) en
betaald zelf voor het advies dat je al dan niet opvolgt. Laat je
eventueel doorverwijzen naar de site van je favoriete band.....

> Dat mag. Maar een reden om de platenindustrie totaal te
> verketteren lijkt mij dit niet.

Nee, je bent twee verschillende vormen (massa productie vs speciaalzaak)
- dus inherent aan de branche - met elkaar aan het vergelijken en heeft
niet zoveel met de industrie (of het thema hier) zelf van doen. Wel weer
met het verouderde distributie systeem overigens.

> Dat de prijzen te hoog zijn

absoluut...

> - zeker in Nederland - daarover zijn we het eens.

Gelukkig. ;)

Henk Elegeert