nieuwe start met nieuwe mensen

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Wed Jan 29 23:55:46 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Unico is de enige die zich bezig houdt met de strategie alhier. Hulde! Ik
ben er voor en zal dat aan Pechtold en Dittrich doorgeven dat een grondigere
evaluatie nodig is. Een soort commissie de Boer die los van enige binding
scherp terug kijkt. Ik kan dat als insider ook maar als lid van de
Programmacommissie sinds 1994 en Voorzitter van 1997 tot 2002 deel ik in de
inzichten maar ook in de verantwoordelijkheid.

Ik heb Dittrich (ook via dit cafe afgelopen vrijdag) een richting aangegeven
waar we inhoudelijk mee moeten. dat is vasthouden en verbreden van het thema
kennissamenleving en op het gebied van democratisering meer samenhang en
gevoel en ook een duidelijkere lijn over rechtstaat. Inhoudelijk moeten we
meer werken met concrete voorbeelden, aanspreekbaar zijn (daarom ook
permanente campagne) de lijn "we care".

Organisatorisch: vernieuwing doorzetten maar ook een cultuurverandering
afdwingen: te veel belonen we de mensen die overal aardig zijn terwijl er
gewoon verantwoordelijkheid moet worden genomen. Ook heeft den Haag te lang
op afstand van Den Haag gestaan. Zo wordt daar te vaak van Mierlo geciteerd
die eens zij: "met de leden win je geen verkiezingen". Juist de leden zijn
de verkopers van de partij maar ook de kennisdragers.

Een partijvernieuwing vraagt veel van veel mensen, op straat in de raden in
de afdelingen. Velen constateren dat er heel hard is gewerkt in de campagne.
Ik maak me geen zorgen over de vitaliteit van de partij als
ledenorganisatie. Wel maak ik me zorgen dat er een glazen plafond is: de
vernieuwing zet door maar de stemadviezen en interne poststemmingen
koesteren een gouden generatie (1986-1994) die zijnn glans heeft verloren.
Een nieuwe generatie moet de ruimte nemen om de kar te trekken: minder
denkend vanuit de binnenwerelden van het bestuur - waar ook wij aan
verslaafd zijn geraakt, maar vanuit de samenleving.

Ik ga daarvoor,

Michiel Scheffer
Kandidaat Eerste Kamer