link D66-site

Andre van Wanrooij - D66 a.v.wanrooij at D66.NL
Wed Jan 29 02:22:01 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Michiel,

Beste Andre,

Je bent me ook een mooie: beweeg ik hemel en aarde (net als vele anderen
op
deze lijst) om de link weer te herstellen, blijk jij de aanleiding voor
verwijdering te zijn geweest. Je motieven kunnen duidelijk zijn en
wellicht
gegrond in het huishoudelijk reglement, gebrek aan transparantie kan je
zeker verweten worden. Ik neem aan dat jij de benadeelde kandidaat was.

Nee Michiel, Ik heb niet gereageerd over bijdragen die op mijn
persoontje waren gericht. Mijn verzoek aan het LB ging over het
volgende:
In een periode van interne verkiezingen zou het oneerlijk zijn als de
partij geen actie zou ondernemen (zoals het verbreken van een link) naar
welke lijst of website dan ook, waarin een van de kandidaten genadeloos
wordt neergehaald. Ik bedoel dan niet een aanval op het politiek
handelen of besturen van de kandidaat, discussies hierover vind ik
interessant en absoluut niet bezwaarlijk. Nee, het betrof hier een
aanval op de man af, over zaken die niets te maken hebben over het
functioneren van de persoon in kwestie in het hier en nu. Met modder
gooien over zaken uit iemands verleden vind ik laakbaar. Al zouden de
(vermeende) "feiten" op waarheid berusten, dan wordt nog voorbij gegaan
aan het feit dat mensen kunnen veranderen.
Ik vond een link met de landelijke site daarom niet gepast, omdat het
een van de kandidaten zou kunnen benadelen in de interne verkiezingen.

vraag me af of dat belang opweegt - in het kader van een café met circa
120
deelnemers - tegen de betrokkenheid van leden. De betrokkenheid van
leden
gaat jou ook nauw aan het hart, juist daarom is het voor jou een te
betreuren zet.

Inderdaad gaat de betrokkenheid van leden me zeer aan het hart. Ik kan
me echter niet voorstellen dat leden die nieuw op deze lijst komen en
dan geconfronteerd worden met haatcampagnes over kandidaten, nog wel zo
betrokken willen blijven. Dat deze lijst in een behoefte voorziet
onderschrijf ik van harte. Toch ben ik van mening dat een link pas dan
kan worden ingesteld als er van enige moderatie sprake is. Ik bedoel
geen inhoudelijke moderatie over standpunten, maar wel een ingrijpen
wanneer standpunten over personen gaan die elke fatsoensnorm
overschrijden.

Verder kan ik je zeggen dat ik de lijst nu pas informeer over mijn
handelwijze omdat een eerdere melding het risico met zich mee zou
brengen dat er nog meer nadruk op de haatcampagne tegen de bedoelde
kandidaat zou kunnen genereren, dat wilde ik voorkomen. Nu de
verkiezingen achter de rug zijn vond ik het niet meer dan netjes om de
lijst te informeren.
Ik heb wel gemerkt dat ik al (via persoonlijke mailtjes) allerlei dingen
naar mijn hoofd gesmeten krijg waarvan enkele zeer onvriendelijk en
onredelijk, sommigen onder de gewaardeerde lijsters hebben
klaarblijkelijk geen besef van enig menselijk denken. Dat doet me
twijfelen aan mijn eigen betrokkenheid.

Maar dat doet verder niets af aan mijn waardering voor je,

Dat doet me deugd!

Michiel Scheffer
Kandidaat Eerste Kamer

Groet, AvW