Te hoge prijs CD's

fert 6565 fert6565 at HOTMAIL.COM
Tue Jan 28 22:29:19 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als eerste was de muziekbranche aan de beurt (muziek bevat verhoudingsgewijs
weinig bytes), tegelijkertijd de games , maar die zijn nog een beetje te
beveiligen, wanneer de filmindustrie aan de beurt komt en er enorme
investeringen in het geding zijn voor de productie ervan , dan zal de
knuppel qua discussie in het hoenderhok gegooid worden. De muziekbranche
wordt nu gezien als "zeurders". Als de transfer snelheden door breedband en
dergelijk steeds meer opgevoerd gaan worden , dan komen ook de heavy
contents aan de beurt. Iedereen moet beseffen dan computerfabrikanten,
providers, consumenten, telecom industrie (grappig: wordt er betaald voor
ringtones, nee natuurlijk niet!, een miljarden bussiness gebasseerd op de
creativiteit  van anderen) er alle belang hebben bij de huidige status quo.
De producenten van beschermde werken zullen voorlopig deze lobby niet winnen
van de almachtige computer en telecom sector
de markt kan zich niet aanpassen , want de nieuwe media zijn principieel
andere dan we tot nu toe gekend hebben (bron en ontvanger tegelijk).
Bescherming informatie (games , muziek, software etc etc) is in feite
onmogelijk. Daarom pleit ik ook voor
een totaal ander aankijken tegen de ontstane problemen. Het precies
afbakenen van wat wel en niet mag (voor alle partijen in deze)
heeft eigenlijk weinig zin en dat technisch proberen te realiseren heeft al
helemaal geen zin . Het handhaven is op voorhand onmogelijk. Daarom pleit ik
ook voor een simpele en effectieve methode , waarbij alles vrij wordt. Maar
waarbij consumenten toch betalen aan rechthebbenden:

1. Oprichten organisatie of innige samenwerking van alle bestaande
organisaties die alle auteursrechten en naburigerechten van alle soorten
werken exploiteert (muziek, software, games, etc etc) (NB: In het naburig
 recht zitten revenuen voor de platenmaatschappijen, de producent.
Naburig recht:de verdeling kunnen in de toekomst onderhandelbaar zijn tussen
artiest en producent wanneer dat dus de enige vergoeding gaat worden voor
exploitatie naast het auteursrecht)

 2. downloadbelasting via providers, welke door uitgebreide steekproeven
(hitlisten, etc
 etc) herverdeeld wordt onder alle rechthebbenden
(wat voor soort bytes iemand download is niet te zien , wel
 de hoeveelheid)

Dit is mijns inziens de WIN - WIN situatie