Afschaffing openbaar vervoer?!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Mon Jan 27 10:50:28 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk Jouwstra wrote:

> Bart,
>
> Ook mOskou kent al jouw systeem. Naast een zeer accuraat en in hoge
> frequentie rijdend metronet kun je ook gewoon als voetganger op het
> troittoir je hand opsteken en wie wil stopt. je onderhandelt over de prijs
> en gaat al dan niet mee. Je kunt zelfs een voorkeur aangeven voor het type
> auto: op zich aanbevelenwaardig in een stad waar de wegen continue aanslagen
> plegen op de auto's en dientengevolge sommmige auto's van paperclips aan
> elkaar hangen. Mijn voorkeur ging overdag uit naar de dienstbolides voor
> [...]

Hoe laagdrempeliger hoe beter, misschien heb ik een nog grotere
technologie-bias dan ik zelf al dacht!

Toch zijn er significante verschillen: ten eerste lijkt het hier een
beetje op ad-hoc "taxi's" met tijd over en zonder eigen bestemming
(anders zou wel heel er erg veel omgereden worden). Ten tweede is
onderhandelen over prijs en bestemming lastig en hebben we het vooral
over strikt locaal vervoer.

Verder is geld daar vast een veel krachtiger motief dan hier, en de
kwaliteit van de auto's hier is i.h.a. redelijk verzorgd.

Maar misschien is er straks een gat in de markt voor duidelijke
reis-bestemmingsbordjes van het soort electronisch papier dat Philips
aan het ontwikkelen is (Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/24433 )

Zo zie je maar: ik ben een onverbeterlijke technologie-fan!

Bart Meerdink