Afschaffing openbaar vervoer?!

Glenn Mellonius Glenn.Mellonius at INTER.NL.NET
Sun Jan 26 22:49:18 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At Sunday 26-1-2003 16:15, Bart Meerdink wrote:
><knip>
>(sorry taxi's, jullie zijn veel te duur)!
><knip>

Interessant idee, maar toch erg bewerkelijk. Daardoor zal het weinig
populair zijn denk ik.
Beter is het om taxi's goedkoop te maken.
Er bestaan systemen van taxi's, gedeeld door meerdere passagiers.
Ik heb eens keer per taxi gereisd van Johor Bahru (Maleisië, net over de
dam bij Singapore) naar Kuala Lumpur.
Er staan diverse taxi's op de staanplaats. Voor elke bestemming op een
ander plekje. Ze wachten tot er genoeg passagiers zijn en vertrekken dan.
Net zoiets als de treintaxi. Kost geen drol. Onderweg kan je uitstappen op
elke gewenste plaats, en direct wordt de lege plaats opgevuld door een
nieuwe passagier.
Op Curaçao heb ik iets dergelijks gezien. De AC-taxi. Niet dat er airco in
zit; maar het nummerbord begint met AC.
Je gaat op straat staan en elke taxi waarvan het nummerbord met AC begint
kan je zo aanhouden. Je bent dan niet de enige passagier. Ook stukken
goedkoper dan een normale taxi.
Lijkt mij in Nederland ook best een in te voeren systeem.
Er zijn genoeg ondernemers die willen experimenteren. Hier in Haarlem
hebben we bijvoorbeeld de 5 Euro taxi. Kleine autootjes. Kost slechts 5
Euro, in de stad.

Glenn Mellonius
Haarlem.