(Online) stalken

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Sat Jan 25 13:04:30 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ach, ik ben nooit te beroerd om een citaat zwaar out of context te citeren
als dat in mijn kraam te pas komt. :-)" (Date: Thu, 22 Dec 1994 22:30:08
+0100 (MET), From: Erik van den Muijzenberg
<<mailto:muijz at dds.nl>muijz at dds.nl>, To: Karin Spaink
<<mailto:kspaink at xs4all.nl>kspaink at xs4all.nl>, Subject: Re: Dank voor de
eer)

Erik,

Vroeger kon de tijd wonden helen, helaas geeft het web ons de kans om in
het verleden vast te blijven zitten. En nog erger, laat ik mij verleiden om
jouw verleden in te duiken. Bovenstaand citaat, bijna 10 jaar oud, las ik
met stomme verbazing.

Met al die opgeslagen citaten en flarden tekst kun je het verleden
manipuleren, en daar ben je goed in, Erik, zo te zien. Niet voor de eerste
keer overigens. Je hebt al veel vaker een naargeestige, vijandige sfeer op
lijsten gecreëerd. Zoveel heb ik wel ontdekt door de inzet van zoekmachines
die me jouw ruzie-verleden serveerden.

Bovenstaand citaat geeft precies weer wat je met het citaat van Hein in je
vorige mail deed: "Nee, ellen sorry, zo ligt het niet. Ooit begon een voor
mij totaal onbekend mens met de naam EvdM allerlei treiterende mail te
zenden. Dat ik een warhoofd en zo zou zijn. Ik begreep daar niets van.
Uiteindelijk bleek het EvdM te zijn, incestslachtoffer, in mijn ogen zwaar
ziek,(...)." [Sun, 20 Oct 2002 21:56:51 +0200] .

De context, Erik, was dat er tijd, héél veel tijd, zat tussen jullie eerste
DDS interacties en de eerste 'stalkmails'. In die eerste dds-jaren kende
Hein je niet, en meende met een ietwat kwaadaardige grappenmaker te maken
te hebben. Hij reageerde dan ook spontaan en onbevangen op je mails op
toenmalige discussielijsten en newsgroups. Hein had niet direct paraat wie
de man was die hem in toenemende mate treiterende en op de man gerichte
mails stuurde. Conclusie:  je hebt ook nu weer volledig out of context
geciteerd, je bent er 10 jaar later nog steeds niet te beroerd voor.

> Dat hij je, na - of naast - het bericht waaruit ik daarstraks
> citeerde, heeft verteld dat wij elkaar kenden van bestuurs-
> werkzaamheden, sluit ik niet uit. Maar dat doet aan hetgeen ik
> heb beweerd niets af.

Juist wel Erik, dat doet alles af aan hetgeen je hebt beweerd.
Reinaard de Vos mag jaloers zijn op de wijze waarop jij je nu weer in
bochten wringt om te proberen het gelijk aan je kant te houden.

En dan nog wat. Wat ik ernstig vind is dit: het betreffende citaat kwam uit
privé correspondentie. Daar heb je tijden terug ook interessante dingen
over geschreven. Lees en huiver.

 Erik. Drie keer:

 >"Allemaal goed en wel, en ook begrijpelijk - we voelen ons allemaal wel
eens door de waarheid overvallen - maar waarom heb je X (naam weggehaald,
EV) niet even om toestemming gevraagd? Je weet hoe gevoelig het posten van
persoonlijke email in DDS ligt."
 >(in Van:Erik van den Muijzenberg
(<mailto:muijz at dds.hacktic.nl>muijz at dds.hacktic.nl), Onderwerp:Re:
Journalistieke of prive e-mail? Discussies:dds.dds. Datum:1995/11/26 )

>Zonder toestemming citeren uit priveberichten acht ik not done. ->>Het is
laf, achterbaks, en een bekende Nederlandse schrijfster onwaardig. <--

>"De heren zouden natuurlijk wel gek zijn. Voor ze er erg in hebben wordt
er door Karin Spaink zonder overleg uit hun excuses geciteerd. ;-( Een
mevrouw die een - toegegeven - uit de hand gelopen discussie denkt te
beslechten door uit persoonlijke email te citeren moet geen excuses vragen
maar dient ze aan te bieden). "
1996.

Het verbaasde mij dan ook niet dat schrijfster Karin Spaink schrijft "Erik
van den Muijzenberg, (plus nog 2 namen, weggelaten om redenen van privacy,
EV)  hebben me alledrie uitspraken en opvattingen toegeschreven die ik
apert niet heb gedaan of heb verkondigd, en ik neem ze dat zeer kwalijk.'
in december 1996, in nieuwsgroep eeuwige september.

Het is dus niet de eerste keer dat je dingen niet alleen uit hun context
haalt, maar ze ook helemaal verzint.

En het is ook niet de eerste keer dat je ruzie trapt met mensen. Ik kwam
het een en ander tegen in
http://groups.google.com/>http://groups.google.com/ toen ik zocht op muijz
en later muijz+flint. Naast de schrijfster karin Spaink moesten meerdere
mensen het ontgelden (ook een zekere Michael van Eeden, Marleen Stikker en
een columnist van NRC/Handelsblad). Het lijkt wel alsof je vindt dat je
mensen vrijelijk uit kunt schelden voor "hersenloos", "warhoofd" "moreel
defect" en dergelijke als ze je, in jouw ogen, voor de voeten lopen.

Waarop Erik:
>(Ten onrechte overigens, want ik had Hein beleefdheidshalve
>een kopietje gestuurd. Hij kon zich dus wel verdedigen.)

Ja, Erik, hij moest alleen wel weer lid worden, en dat wilde hij niet. Ook
al niet omdat je hem dan van draaierigheid zou beschuldigen of van een
Heintje Davids-complex. Want je weet altijd wel iets te vinden om iemand
een giftige pijl in de rug te schieten. Het vraagt veel van een mens om dit
allemaal over zijn kant te laten gaan. Te veel. Ik begrijp dus dat Hein
niet terugkeert op deze lijst, die voor hem nu  vergiftigd terrein is
geworden (overigens: is dit een methode om mensen die het niet met je eens
zijn het zwijgen op te leggen?).

>Ook neem je het steeds maar voor Hein op, terwijl je anderzijds
>laat passeren dat Hein mij valselijk beschuldigt.

Ja, krijgen we dat weer. Je zet de halve gracht waar Hein woont op een foto
op het net, en dan zeg je dat je niet zijn woning hebt gepubliceerd maar
een halve straat. Zo lust ik er nog wel een paar. Laat het één foto zijn
geweest van zijn woning, in een serie van meerdere foto's (de "aanmaning"
jouwerzijds in zijn richting om naar de KvK te lopen), dan nog tekent het
je voorbij te gaan aan de essentie: je bent zijn private levenssfeer
binnengedrongen, hij ervoer dat als stalking.

>Misschien moet je toch eens rustig tot 10 tellen voor je iets
>post.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, Send

Dag Erik,

Ellen