Computeronderwijs shit

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Jan 20 08:29:04 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Uit mijn randgeheugen herinner ik me dat de installatie van ITC in Engeland
beslist niet beter is/was dan in NL.

Mijn premisse is simpel: een nieuw leerdoel of nieuw leermiddel is alleen
dan gerechtvaardigd als het de onderwijsresultaten verbeterd. Niet omdat
het slechts voorbereid op mediagebruik en telecommunicatievaardigheden in
het beroepsleven later. Er moet dus iets meer zijn, zoals beter begrip,
betere of snellere analyse e.d. Nou wil ik niet te kunstmatig onderscheid
maken tussen cognitie, enculturatie en voorbereiding op het arbeidsleven,
maar ik wil wel graag een positief effect op minstens alle drie elementen.

Randdebielen aan apparaatjes hebben we al genoeg, dat gebeurt al zonder
onderwijs"vernieuwing".

Henk Vreekamp, Utrecht.