"De puinhopen in het nieuws"

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Jan 20 07:56:58 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bart,

1. Ik heb dat boek over de puinhopen nog niet gelezen want het is net uit.
De essentie schijnt deze te zijn: juist door de standaard-nieuwswaarden te
hanteren, functioneren de media juist als uitvergroter van reeds bestaande
trends en versterkt ze die trends in aandacht etc. Kortom, het is een
oproep om aan de professioneel geaccepteerde nieuwswaarden nog iets toe te
voegen waardoor  de redacties weer een zekere zelfstandigheid krijgen in
informatieverwerving.

Dat betekent dat de media het pragmatisme van de jaren negentig (deels)
moeten inruilen voor een zeker activisme, meer zelfstandig gekozen
nieuwsitems. Eigen nieuwsselectie en eigen productie
(onderzoeksjournalistiek) in plaats van meedijnen op populisme.

2. Ik denk niet dat je, als je nieuw beleid terugschroeft tevens de oude
gebreken weer tot leven brengt. De situatie is veranderd, en dan zullen
oudere middelen een ander effect hebben dan voorheen. Wat nu in ieder geval
niet goed werkt is wild-kapitalisme plus streng toezicht vanuit een
verzwakt staatsbestel, de huidige situatie.

Henk Vreekamp.