Ook Youp stemt D66

edebets1 at EURONET.NL edebets1 at EURONET.NL
Mon Jan 20 10:16:34 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ziehier de wekelijkse colum van Youp van 't Hek in NRC.
Steun uit onverwachte hoek:

Conservatieten.nl

Zit in Parijs en zag een clochard met een mobieltje. Tegenover mijn hotel lag
hij op een stuk karton in iets dat ooit een slaapzak was. Met wie hij belde? Ik
denk met thuis.

Of ik Nederland mis? Niet echt. Via internet en een enkel op straat gescoord
Telegraafje volg ik de lijsttrekkers. Bos haalt Balkenende langzaam in en Zalm
speelt sneu paniekvoetbal. Aandoenlijk en volledig ongevaarlijk. Wie is er nog
bang voor Gerrit? Wie gelooft dat hij echt boos is? Niemand toch. Zijn
campagneteam heeft tegen hem gezegd dat hij de aanval in moest zetten en dat
hij zijn tanden moest laten zien! En wat zagen we? Een slecht zittend
kunstgebit. Gerrit moet na 22 januari een leuke baan zoeken. Wessanen zoekt een
topman, bij Heineken is net een gozer uit de raad van bestuur vertrokken en zo
zijn er nog wel wat van dat soort functies. Maar hij moet niet meer in de
politiek.

Toen Zalm na Paars II vertelde dat hij vier jaar lang eigenlijk niet in dat
kabinet geloofd had, heeft hij bij vriend en vijand volledig afgedaan. De
chronisch schaterende succesminister, die op iedere prinsjesdag met het
koffertje boven zijn hoofd stond te juichen, maakte zichzelf in een paar zinnen
volledig ongeloofwaardig en belachelijk. Hij heeft dat natuurlijk onmiddellijk
gevoeld en is van een zelfverzekerde minister van Financiën veranderd in een
zeepogende, stamelende lijsttrekker. Toen ik hoorde dat hij met die twee babes
van BNN ook weer achter een flipperkast heeft gestaan, toen wist ik het
helemaal zeker: op naar het arbeidsbureau.

CDA en PvdA eindigen zo'n beetje gelijk en moeten - of ze willen of niet -
samen een kabinet vormen. Cohen lijkt mij een prima premier. En als hij het
niet doet, dan moet Stekelenburg het maar doen. Geen Balkenende als hoogste
baas. Die kon in zijn vorige zogenaamd eensgezinde club niet eens orde houden,
laat staat in het komende, iets meer verdeelde regerinkje.

Heerlijk is het om te lezen hoe de politieke gnomen zich roeren. Eerst las ik
dat de voorvrouw van Depressieven.nl haar blote prammen in de Panorama laat
zien. Moest eerst heel lang denken. Panorama? Bestaat dat nog? Het laatste
exemplaar heb ik dertig jaar geleden bij kapper Van Pelt aan de Bussumse
Stationsweg zien liggen. Bij het woord Panorama denk ik aan muffe
vertegenwoordigers, sigarenlucht en ongewassen Opelrijders. Via de internetsite
van het Algemeen Dagblad kon ik de foto's van het voormalig fotomodel
downloaden. Zuchtend en steunend nam mijn laptop de plaatjes tot zich.

,,Moet dit?'', kermde mijn zwarte Compaq en ik moest het ding gelijk geven. Het
is inderdaad een voormalig fotomodel en wat was ik blij dat ze alles bedekt
liet. Na de mevrouw goed te hebben bekeken, heb ik snel op delete gedrukt. Veel
te bang dat ze zou gaan praten. Mijn laptop zuchtte opgelucht. De foto's waren
wel sexy bedoeld. Als dat de trend wordt, dan kan D66 zich voortaan ook beter
Dsoixantneuf noemen.

Las ook ergens dat er een aandoenlijk dwergendebat met Emile en nog wat kneuzen
heeft plaatsgevonden. De Arnhemse positivo zat aan tafel met iemand van de
partij die wil dat alle vrouwen een keer per jaar gratis haarkrullers krijgen,
plus een man die wil dat alle Vinex-gazonnetjes centraal kunstmest ontvangen en
een mevrouw die vindt dat de giraffen in de Nederlandse dierentuinen in de
winter verplicht coltruien moeten dragen. Onze Emile sloeg wat racistisch om
zich heen, maar wie luistert er nog? Hij emigreert als hij geen zetel haalt. De
vraag is voor hoe lang?

Wat ik ga stemmen? Iets links. Thom of Femke. Waarom geen Jan Marijnissen? Dat
vind ik niks. Veel te Waku-Waku. Ging zelfs bij Harrie Mens zitten glunderen.
En vooral die inzet van zijn dochter is mij iets te spruitjes. Dat kind is
slecht opgevoed. Een dochter hoort te puberen en dwars tegen de ouders te zijn.
Dus de dochter van Jan Marijnissen moet lid van de VVD of LPF worden, anders is
de opvoeding mislukt. En wie niet kan opvoeden, kan ook niet regeren. Dus het
wordt of Femke of Thom. Ik gooi woensdag wel een muntje!

Youp van 't Hek