Strategisch Stemmen

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Thu Jan 16 16:17:32 CET 2003

Henk,

je suggestie is aan Loes doorgegeven.

Volgens mij zie je aan de NIPO en de SBS6-peiling dat vooral GL en SP last
hebben van het machtspolitieke leegzuig-effect van Bos en zijn PvdA. Bij
NIPO herstellen wij ons iets, en bij SBS6/de Hond daalden we vrijdag van 5
naar 4 maar sindsdien verliezen we niet meer terwijl de SP bv. nog een zetel
inlevert.

  Dat lijkt op wat er in 1977 gebeurde: het net opgerichte CDA onder Van Agt
had het kabinet-Den Uyl over de grondpolitiek laten vallen, en de PvdA had
gehakt gemaakt van Van Agts optreden in de affaire Menten. Kortom, PvdA en
CDA waren in een strijd om wie de grootste werd gewikkeld. D66, dat eerder
met PvdA en PPR het gezamenlijke verkiezingsprogram Keerpunt'72 gemaakt had,
had zich van de linkse kerk gedistancieerd als "Het Redelijk Alternatief".
  Ook toen hadden we moeite in de media aan bod te komen. Het toonaangevende
politieke programma was VARA's "In de Rooie Haan" op Hilversum 2, zaterdag
van 12 tot 2, en van 12 tot 1 was tegelijk op Hilversum 1 TROS Kamerbreed.
  De VARA nam wraak op onze desertie: in de Rooie Haan voor de verkiezingen
kregen we geen plek; en TROS Kamerbreed was zó pro-VVD dat we er niet erg
hartelijk bejegend werden.

  We hebben toen gewonnen omdat onze "Red. Alternatief"-distantie van Links
ons afschermde voor het machtspolitieke PvdA-leegzuigeffect waar PSP, PPR en
vooral CPN wel erg van te lijden hadden. Bij de CPN betekende dit het
diskrediet van de oude garde; en met de doorbraak van de studenten-generatie
in de CPN begon haar modernisatie richting fusie tot Groen Links.

  Kortom: als we, net als in 1977, flink folderen en op straat en markten
aanwezig zijn, komt het wel goed, net als in 1977.

Bernard (lid sinds 1976).