D66 Campagne ?????

Lenny LBruce at FOOTPRINTING.COM
Sat Jan 11 22:37:49 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van lenny over de greencard en het onderwijs

Nou moet het natuurlijk niet gekker worden als je de Greencard eerst
annonceert als een 'nieuw idee van Lousewies,cq D66', en vervolgens
ietwat pedanterig gaat uitleggen dat een (meer dan 60 jaar
oud moeilijk aan te komen) legaal Amerikaans "resident-alien" document
is.......

And now for something completely different. Het Onderwijs, D66, en de
verkiezingen..

Voor wat betreft het "we moeten het onderwijs verbeteren standpunt" van
D66 et al het volgende:
In Amerika zijn ALLE "public libraries" gratis. Het lezen, lenen, of
Internetten is allemaal gratis.  In Nederland was dat ook eens..
Helaas moet ik nu in mijn kleine Noord-Hollandse stadje Fl. 55,- p.j.
voor een lidmaatschap betalen. Het lenen van een (1) CD kost Fl. 3,30
waarvan onmiddelijk Fl. 2,20 naar de gemeente vloeit als het een top 50
is, geen top 50 kost nog steeds Fl. 3,30 maar dan krijgt de gemeente
'slechts' Fl. 1,10.
Als de Amerikaan wat wil weten gaat ie naar de public library. Dat is
door de afstanden en een historisch en chronisch leraren tekort zo
gegroeid. De Public Library heeft praktisch geen "Baantjer" boeken, wel
veel naslagwerken, algemene ontwikkelings, en actuele (b.v. computer)
boeken. Internet is zoals gezegd gratis (1 uur max) en snel..
De Amerikaanse public library is niet laag-drempelig het is
NIET-drempelig.

Waarom, inplaatst van het oeverloos TV geleuter over 'het onderwijs moet
beter
(but I'll be fucked if I know how or when..) komt De Graaf niet
met een voorstel om NU alle OPENBARE bibliotheken kostenloos te maken
voor de burger. Stop ze vol met relevante leerzame informatie, en vrij
Internet access.
Het kan bij wijze van spreken morgen ge-implementeerd worden, de actuele
kosten zijn onmiddelijk te overzien. Er is geen drempel meer, sterker
nog, indachtig het Hollandse adagio us ben zunig, kan het een gratis
meetingplaats worden voor de leergierige burger. Een Islamitiesche
inburgerafdeling zou kunnen dienen voor (verplichte?) bi-lingual
zelfstudie. Een beetje creatief, non-bureaucratic, en vooral pragmatisch
brainstormen komt met veel meer bruikbare ideeen. .
Je kunt, net als met de Greencard,  nog een "Amerikaanse toestand"
overnemen
.

Maar ach, lenny is waarschijnlijk te idealistisch bezig, in de waan dat
de meerderheid van de plucheplakkende zakkevulles echt iets willen
verbeteren, terwijl dat slechts de uitzondering is.

Lenny
Who is wandering, but not lost