Groei of geen groei

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Fri Feb 21 17:45:55 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Michiel Scheffer D66" <mrsch002 at planet.nl> schreef:
> Beste John en Cees,
> Een aardige samenvatting van de discussie over groei is te vinden op:
>
> http://www.d66.nl/documenten/ls/pib/beweeg6.html
"Wederopbouw geeft op termijn krachtige impuls economie", aldus NRC
Handelsblad op 18 januari 1995 naar aanleiding van de aardbeving in
het Japanse Kobe. Een ongelooflijk bericht dat vraagtekens
rechtvaardigt bij het begrip 'economische groei'. Hetzelfde geldt
voor de wetenschap dat auto-ongelukken bijdragen tot economische
groei. Wat is dat voor begrip? Door eerst iets kapot te maken en dat
vervolgens weer te repareren, wordt blijkbaar economische groei
gegenereerd.

Dus toch de Amerikanen maar bij Scheveningen laten landen en Den Haag
platbranden?

Kunnen we in de jaren daarna weer aardig groeien :).

> Ik heb ook nog het nodige op de harde schijf staan maar dan van twee
> computers geleden.

Je verhuisd de harde schijven niet mee?

> Naar buiten is er verder niet geweest de hele discussie
> is een loopgravenslag binnen de PC geweest en van binnen uit de PC met
> bewindslieden/fractie en enkele volgers. In die dagen was er nog nauwelijks
> internet (dat begon ongeveer in 1997) en ook niet van brede discussies. De
Toch wel 4/5 jaar eerder :).

> nieuwe PC is van met af aan volledig electronisch gaan werken.
>
> Wat verder de vragen van John betreffen: ik kom van een discussie met 40
> NGO's uit ontwikkelingslanden (gisteren in Duisburg) en daar hebben vanuit
> een perspectief van textiel en kleding naar groeipatronen gekeken. Het klopt
> dat er sprake is van razendsnelle produktie reallocaties maar dat gaat
> telkens op basis van drie elementen:

Onderstaand een bestaande 'kleding'-situatie die ik toevallig ken.
> - nabijheid tot de markt
China (vrijhandelszone) is toch bepaald niet dicht bij de markt (Ned.
en Duitsland P&C, V&D, etc.) en dan ook nog eens een keer via een
tussenstop in Indonesie. Bovendien komt de stof vaak oorspronkelijk
uit Europa of Oostblok.

> - productiekosten
Lokale ingehuurde productiefaciliteit met een/twee 'eigen' Chinese
(die voornamelijk op kwaliteit letten) en een/twee lokale medewerkers
in Indonesie. Frequente bezoeken uit Nederland.

> - kennisfactoren
Bijna volledig geconcentreerd in Nederland.

> [...]
> de concurrentie vooral de omliggende landen. Wel zie je dat de ontwikkeling
> van de consumptie in Azie leidt tot vestiging van productie bij de markt,
> omdat export vanuit de EU te duur en te ver is. Het gaat dan om auto's, maar
> ook voeding. Renault en Unilever gaan dichtbij de klant produceren maar
> hebben wel per fabriek afzetgebieden van tenminste 100 mln consumenten
> nodig. Daarom is ook voor ontwikkelingslanden de vorming van regionale
> vrijhandelszones (a la EU) belangrijk. dat creert de kritische massa voor
Brengt de kostendrempel omlaag door belastingvrijstellingen bedoel je
(= indirekte subsidie), en verlaagt daardoor de benodigde kritische
massa.

> [...]
> middle te worden. Afglijdend met emigratie van de besten naar andere landen
> en nog altijd duurder dan landen die op een lager niveau een groeispurt
> inzetten. dat is het verhaal van argentinie: een economie gedomineerd door
> een agro-food en transport complex en een elite die haar geld (en dochters)
> in het buitenland belegt. Argentinie was in 1950 rijker dan Nederland.
> Concurreren op kosten maakt van Nederland een haven met laden lossen en
> onpakken. Dat is een economie met een kleine elite en een grote ongeschoolde
En daar wordt ook nog eens een keer stevig in geinvesteerd.
B.v. Betuwelijn en aanleg nieuwe havens!

> Let wel dit is het model waarin we dreigen vast te
> zitten en die feitelijk de economische macht heeft: Rotterdam in combinatie
> met de provinciale notabelen.
En Schiphol!

> De kenniseconomie is de afgelopen acht jaar op stoom gekomen maar vergt een
> constante aandacht. De strijd tussen asfalt en hersenen is een reele strijd
Vergelijk ook nog eens de ICT-cijfers bij http://www.eurydice.org en
kijk naar de slechte 'investerings' middenmoter NL.
Vergelijk ook de aanvangssalarissen van leerkrachten en internet-
toegang van leerlingen :(.

De noot bij de cijfers voor 2000/2001 (eufemistisch benoemd als 'Key
data on education in Europe 2002') Figure 4 Objectives in ICT 'The
way schools achieve that goal is their own responsibility, while the
government provides the funding and supports them' zegt toch genoeg.
Met het laatste wordt waarschijnlijk het aantal 'stukken' uit
Zoetermeer bedoeld dat scholen moeten verwerken.

> waarbij het asfalt doorgaans wint. De huidige zetelverdeling in de tweede
> kamer is ongeveer:
>
> Asfalt:        100 zetels (CDA/LPF/VVD Deel PvdA
> Hersenen:     30 zetels (D66/GL deel PvdA)
> Weet niet:     20 zetels (SP, SGP, CHU)
Interessante opstelling.

> Ook in VNO-NCW is de strijd tussen asfalt en hersenen en ook daar wint
> doorgaans het asfalt. De kenniseconomie heeft maatschappelijk te weinig
> vrienden en heeft het de laatste drie jaar zwaar. dat heeft deels te maken
> met de molensteen van de UMTS veilingen waardoor grote spelers niet kunnen
20 Miljard uit de markt gehaald bedoel je? Vond Zalm anders wel leuk!
Maar natuurlijk ligt daar niet alleen de schuld.
Ik herinner me dat ik me nogal opwond over plannen in de stad Utrecht
om een gracht, die ik weet niet hoelang al dicht is, weer uit te
graven. Voor dat geld hadden ze ook _alle_ scholen in de provincie
Utrecht royaal van computers kunnen voorzien.
Maar ja, dat is toch dezelfde sector als alsfalt. Ben benieuwd of de
parlementaire enquete daar nou nog invloed op zal hebben.
Voorlopig is er al weer een campagne opgestart om de dijken nog maar
iets op te hogen.

Onze 'eigen' Frankfurther kon (kan?) er trouwens ook wat van!

> investeren, de Internet Boom/Bust en het herstel van de bezuinigingslogica
> op onderzoek en ontwikkeling (zowel publiek als privaat). het is nu zwaar
> weer aan de innovatie kant in een land waar innovatie en innovatief
> ondernemerschap toch al in een kwaad daglicht staat. Wat dat betreft is
> Wijers te snel gestopt: wat hij in vier jaar opgebouwd heeft is daarna in
> vier jaar ook weer afgebroken.
Het laatste kan ik niet duiden. De winkels zijn toch nog steeds na
zessen open :).

Groet,

Cees