De diensten van een platenmaatschappij

Rikkert J. Swets r.swets at WARANDE.NET
Fri Feb 21 16:57:25 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,
Met de komst van moderne communicatiemiddelen verandert er veel in de zakelijke wereld. Door online verkoop wordt (een deel van) de tussenhandel uitgeschakeld, vele websites met productvergelijkingen zorgen voor beter geinformeerde consumenten, enz. Ook voor de muziekindustrie heeft deze ontwikkeling gevolgen. Welke dienst levert een platenlabel mij nog? In een ver verleden was het zo, de platenmaatschappij scout talent, bied opnamefaciliteiten aan, slaat de muziek op op een voor mij uitleesbaar medium, verzorgt de distrubutie van dat medium naar een winkel bij mij in de buurt en doet soms nog iets aan marketing. Deze winkel biedt mij als dienst ook nog advies.
Dat was vroeger, maar nu? De scouting kwaliteit van platenlabels is in mijn ogen zo beroerd dat het me geen geld waard is en opnamefaciliteiten zijn voor eenieder bereikbaar. Het is tegenwoordig prima mogelijk om kwalitatief goede geluidsopnames te maken zonder tussenkomst van een platenlabel en tegen vrij lage kosten. Dan de distributie. Ook hier proberen meer en meer bands de platenmaatschappijen te omzeilen. Het internet maakt het verschepen van geluidsdragers overbodig. Ook hier geld, bands kunnen de distributie en marketing van hun muziek steeds makkelijker in eigen hand houden en doen dat ook.
Mijn conclusie, de diensten die platenmaatschappijen leveren hebben een groot deel van hun waarde verloren. De maatschappijen zullen meerwaarde moeten leveren boven het in eigen beheer uitbrengen, en wel tegen een concurerend tarief. Gezien het prijsverschil tussen CD's die in eigen beheer worden uitgebracht en CD's uitgebracht door platenmaatschappijen denk ik niet dat ze deze concurentie lang zullen volhouden.
groeten,
Rikkert J. Swets
Anticipatory plagiarism occurs when someone steals your original idea and publishes it a hundred years before you were born.
(Robert Merton)