Ons Congres

Constantijn Dolmans dolmanscpim at HOTMAIL.COM
Mon Feb 10 12:56:01 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Kees van Loon <k.vanloon at WANADOO.NL> wrote:

>Of het verschil tussen Jan Hoekema en Constantijn Dolmans het verschil in
>vernieuwing is ben ik absoluut niet met iedereen eens. Is ons programma
echt
>vernieuwend geweest en constantijn is ook niet vernieuwend.

Je hebt gelijk, Kees: het programma (pamflet 2003) was inhoudelijk in die
zin niet vernieuwend dat het voort bouwde op het verkiezingsprogramma 2002,
wat zeker wel vernieuwend was. Qua vorm was het zeker anders, veel
concreter gericht op de actuele problemen van mensen.

Vernieuwing realiseer je ook niet in een paar maanden. Juist daarom heb ik
op het congres aangegeven dat je daaraan gericht moet werken door ruimte te
scheppen voor open debat, creativiteit en sprankelende ideeën. Dat betekent
je visie ontwikkelen, organiseren, motiveren en communiceren. Dat kan door
het idee van de politieke agenda - projectgericht de dilemma's van D66
blootleggen en uitdiscussieren - concreet uit te werken. Aan de gehele
vernieuwingsagenda - van politieke agenda t/m primaries in plaats van
stemadviezen - heb ik van harte meegewerkt sinds mei vorig jaar en ben ik
ook één van de initiatiefnemers geweest. Ik ben er van overtuigd dat die
vernieuwingsagenda nu ook moet worden uitgevoerd, en niet moet blijven
hangen in mooie plannen. Dat was (en is) mijn motivatie om in D66 actief te
zijn.

Vernieuwing begint dan nu een containerbegrip te worden, maar dat ik 'niet
vernieuwend' zou zijn vind ik erg kort door de bocht. Jammer dat ik het
niet beter heb kunnen communiceren.

Constantijn Dolmans