Vernieuwing et al.

Wed Feb 5 13:14:29 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Unico van Kooten <gvkooten at planet.nl>
>De discussie over het belang van publiek performen als onderdeel van
>kerncompetenties en als maatstaf voor effectiviteit (hoeveelheid
>media-aandacht * kerncomp. = aantal kiezers) moet denk ik wel binnen D66
>gevoerd gaan worden.

 Oops, nu wordt het even moeilijk...

 Even op Internet gekeken wat 'kerncompetenties' nu weer zijn ('het
 creeeren en binden van doelgroepen' komt er dicht bij, vermoed ik).

 Als ik naar de formule kijk, dan is ze het gemiddelde aantal kiezers
 dat men aan zich bindt per optreden in de media. Hoe vaker men in
 de media komt, hoe lager ze mag zijn. Hoe minder frequent men mag
 komen opdraven, hoe meer er gescoord moet worden.

 Maar is dat wel waar ? Stel: men komt nooit in de media. Dan zou men
 geen kiezers hebben. Dat is uiteraard onjuist en daarenboven bestaat
 er ook aandacht die negatief uitvalt.
 Stelt men dat het aantal kiezers dat men achter zich vindt als er geen
 media-aandacht is, gelijk is aan kiezers(0), dan zou -mogelijk- gelden,

    kiezers = kiezers(0) + media-aandacht * kerncompetenties

 Aangezien media-aandacht > 0, kan het aantal kiezers alleen maar
 tegenvallen (kleiner zijn dan kiezers(0)) als er sprake is van
 negatieve kerncompetenties. Volgens de brief, die we vorige week
 als D66-leden mochten ontvangen valt de uitslag tegen (ik en het
 daar overigens niet mee eens: we hebben gezwijnd bij het leven)
 en dat houdt dan in dat de Graaf het uiterst beroerd gedaan moet
 hebben. En aangezien de media-aandacht uiterst gering was (voor
 D66), heeft hij het zelfs buitengewoon bedroevend gedaan...

 Men zal mij niet horen beweren dat het bovenstaande hout snijdt,
 maar consistent is het wel. In elk geval sterkt het in mijn over-
 tuiging dat de Graaf zo min mogelijk in de media had moeten opdra-
 ven...