De baas van president Bush (was: Marijuana activist veroordeeld)

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Wed Feb 5 08:40:31 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Mark Giebels" <mark at giebels.org> schreef:

> Daar heb je gelijk in. Bush is niet de domme politicus zoals hij in
> Europa wordt gezien. Hij is eerder een uitstekende politicus met een
> uiterst slim team die de nationalistische conservatieve agenda doordrukt
> op de juiste momenten en daar zo nodig internationale conflicten voor
> gebruikt. Zijn zwart-wit voorstellingen werken vooralsnog ook uiterst
> effectief.

De NRC van 26 januari heeft daar een interessant artikel van Marc
Chavannes over.

Een paar quotes:
President Bush houdt dinsdag zijn jaarlijkse State of the Union
toespraak. De politieke munitie om de weerstand tegen zijn beleid in
de kwestie-Irak om te zetten in steun, wordt geleverd door Karl Rove,
de adviseur die Bush groot maakte.

Wanneer begon u serieus na te denken over een presidentskandidatuur
van George W. Bush? Een lachje glijdt over de bleekbolle wangen van
Karl Rove. ,,Op 25 december 1950.'' Dat is Rove's geboortedatum.
[knip]
Rove was degene die in 1993 de eerste campagne van Bush voor het
gouverneurschap van Texas leidde. Die staat was twaalf jaar geleden
vast in handen van de Democraten en is nu de thuisbasis van de
Republikeinse macht. De succesformule waarmee Bush in Texas kwam, zag
en overwon is in grote trekken op nationale schaal herhaald. Dat is
te danken aan de rolvastheid van George W. Bush én de door niets en
niemand af te leiden coherentie van degene die hem groot maakte.

De formule is schijnbaar eenvoudig: bouw een onverbrekelijke band met
christelijk conservatieve groepen, vooral buiten de grote steden, en
doe voldoende gerichte handreikingen naar beïnvloedbare groepen die
van oudsher meer Democratisch stemmen, zoals handarbeiders,
vakbondsleden, katholieken en latino's (die intussen talrijker zijn
dan de Afrikaanse Amerikanen).

Die aanpak heeft gewerkt in Texas, waar Bush bijna twee termijnen
volmaakte als gouverneur. De aanpak bracht Bush ook naar het centrum
van de natie en de wereld, en wordt met onverminderd krachtige hand
toegepast. Wie zich afvraagt hoe een vrije markt-president de
staaltarieven kan verhogen, komt direct uit bij Karl Rove. Hij weet
hoe tienduizenden staalwerkers in politiek onzekere staten als Ohio,
West Virginia en Pennsylvania zijn los te weken van hun Democratische
wortels. Wie zich afvraagt waarom Bush zich in toenemende mate fel
tegen stamcelonderzoek en abortus uitspreekt, en tegelijk claimt
compromissen te sluiten, hoeft niet verder te zoeken dan Rove's
tekentafel.

Karl Rove is de man die de langetermijnagenda van de president
opstelt en bewaakt. Hij zorgde dat binnen een paar maanden na Bush'
aantreden de eerste grote belastingverlaging door het Congres was
gejaagd. Hij was degene die onmiddellijk inzag dat de oorlog tegen
het terrorisme de president een langdurige, bijna bovenpartijdige
status als oorlogspresident kon geven.

Hij was volgens alle aanwijzingen ook de man die in de loop van
afgelopen zomer voorzag dat met het voltooien van de militaire
operaties in Afghanistan, de uitzonderlijk hoge waarderingscijfers
voor de president zouden afvlakken. Tenzij de al veel langer
bestaande afkeer van Saddam Husseins Irak bij de felste haviken in
Republikeinse buitenlands-beleidkringen (meer bij Defensie dan
Buitenlandse Zaken) zou worden omgezet in een nieuwe crisis.

Wat eind vorige zomer een cynische veronderstelling leek, werd rond
de tussentijdse verkiezingen van november als een evidente waarheid
gezien: de door Rove persoonlijk gerekruteerde kandidaten door het
hele land konden de afkeuring van president Bush' economische beleid
overwinnen door zich te presenteren als `veilige handen' in die twee
oorlogen. Via zijn zorgvuldig (door Rove) geplande reizen naar staten
met winstkansen, maakte president Bush de winst tot zijn winst.

Rove is omschreven als `de Bobby Fischer van de Amerikaanse
politiek'. Hij denkt vele zetten vooruit en kent de geschiedenis en
de feiten van het spel. Hoewel men steevast ontkent dat politieke
motieven het beleid van deze president bepalen, is dat bij uitstek
waar Rove een meester in is. Volgens een van de weinige authentieke
lekken uit dit extreem gedisciplineerde Witte Huis (het in Esquire
van deze maand gepubliceerde memo van John DeIulio, de inmiddels
teruggetreden Directeur voor Geloofs-initiatieven) is Karl Rove
,,enorm machtig, misschien de machtigste presidentiële politiek
adviseur sinds het Hoover-tijdperk''. [Herbert Hoover was president
van 1929 tot 1933.]
[knip]
Karl Rove, door insiders omschreven als een opmerkelijk ontspannen en
vriendelijke man, staat ook bekend als een krijger. Politiek is
oorlog. Hij was de man die tijdens de voorverkiezingen de
Republikeinse kandidatuur van oorlogsheld John McCain genadeloos de
grond in adverteerde. Zijn oog is nu gericht op Bush' herverkiezing
in 2004. Als het nodig is voor dat doel ziet hij er geen been in
zwart te noemen wat wit is, en wit wat zwart is.

Een voorbeeld is het jongste voorstel tot afschaffing van de
dividendbelasting, door werkelijk iedereen die kan rekenen aangemerkt
als een cadeau voor de allerrijksten, werd door Rove deze week
bestempeld als een bewijs dat deze president er is ,,voor de gewone
man''. Op een ontbijt met The Christian Science Monitor zei hij:
,,Wij willen dat meer mensen eigenaar van dit land worden. Rijkdom is
te belangrijk om aan de rijken over te laten.'' Karl Rove heeft zes
universiteiten bezocht zonder er aan één af te studeren, maar dat is
talent.

> Groeten,
> Mark

Ziedaar de architect achter het slimme team ...

Groet,

Cees