Vernieuwing, Politiefalen, Kralingen-Oost en betrouwbaarheid

Jasper Diekema jasper.diekema at WANADOO.NL
Sat Feb 1 19:48:54 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
gvkooten
Verzonden: zaterdag 1 februari 2003 19:26
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp: Vernieuwing, Politiefalen, Kralingen-Oost en betrouwbaarheid

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
Beste Unico,

Beste Lijsters,

De laatste maanden heb ik mij wat verdiept in een aantal kwesties.

Onze partij.
Naar mijn idee zijn we binnen D66 te laf en te lief geweest ten opzichte van
de zittende elite en ten opzichte van elkaar. En nog steeds zijn we niet in
staat te zeggen tegen elkaar wat we denken. Mijn mail vorige week richting
de bestuurslaag werd niet geplaatst uit angst dat ik mensen zou beschadigen.
Dat is overigens nooit de intentie van mijn handelen. Ik geloof zelf niet in
pappen en nathouden. Floor Kist heeft zich hard uitgelaten over de elite.
Zijn wat ongenuanceerde optreden heeft tot grote ergenis en weerstand geleid
binnen de partij.
Is dat terecht? Ik weet het niet. Zonder grondige evaluatie van de effecten
van het landelijk bestuur vanaf 1994 en de landelijke fractie vanaf 1994, de
verantwoordelijke leiders e.d. zullen we het nooit weten. Het lerend
vermogen van onze partij kan vergroot worden door te leren van onze eigen
geschiedenis.

Je zou het ook anders kunnen bekijken.. we hebben nu vernieuwing binnen het
bestuur, geef ze een kans en probeer geen oude koeien uit de sloot te halen.
Over de "elite" gesproken. Tjsa.. ik geloof dat er overal een elite is, maar
of die storend is? Ik weet het niet, ik vind het persoonlijk nogal meevalen
en vind de openheid binnen de partij redelijk groot. Daarbij denk ik dat je
altijd zult houden dat een bestuur (elite) de zaak anders zal bezien dan het
basiskader. Uiteindelijk bewaren zij de stabiliteit en functioneren ze op
macroniveau binnen de organisatie. Desalniettemin ben ik het met je eens dat
D66 zich wel contstant bewust moet blijven van de tijdsgeest en dat ze
vernieuwende factoren binnen de partij de ruimte moeten geven.

Maar ja.. je zou je ook kunnen afvragen?? Leeft het die vernieuwingsgedachte
wel breed genoeg binnen de partij?? Sta je niet alleen? Ik weet het niet
hoor, maar ben ook niet voor vernieuwen om te vernieuwen, zoals ik bij
sommigen merk.

Ik ben wel verjonging, maar dat hoeft natuurlijk niet per definitie niet te
bekenen: andere idealen of uitgangspunten... Ik denk ook dat verjonging ook
noodzakelijk is...

Een partij die niet in staat is openhartig terug te blikken op het dragen
van jaren van verantwoordelijkheid is een zwakke partij. Naar mijn idee
dienen we te investeren in een grondige terugblik om sterker te worden.

voorstel: onafhankelijke commissie gaat een grondige evaluatie houden van de
periode tussen 1994-2002.

Dus dan bedoel je dat een onafhankelijke commissie van niet D66'rs onze
partij gaat doorlichten? Of het openbaar bestuur..

groetjes,

Jasper Diekema