Rechten wetenschap? + Comparatief voordeel

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Dec 14 11:24:22 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een korte correctie Marc,

Met "voorwetenschappeklijk" wordt in de wetenschapsgeschiedenis meestal
iets bedoelt als "de voorlopers waaruit de huidige disciplines zijn
voortgekomen". Kortom, er wordt niet gedacht in beelden als de oerknal
waaruit plots "wetenschap" werd geboren, maar in een langdurige worsteling
tussen ratio, machten en biografieen. Dan heb je twee drempels: 1. wat op
onderdelen of bepaalde gehelen corrigeerbare, vernieuwbare wetenschap
(voor/na Newton, na Einstein etc), 2. de sociale en/of materiele oorzaken
voor disciplinevorming, uitsplitsing in disciplines (vanuit
beheersbaarheid,  behoud overzicht, sociale wenselijkheid, toeval etc.?).

Overigens merkt De Geest terecht op bij bij rechten en godsdienst terecht
in academia wordt gesproken van "godsdienstgeleerdheid" en
"rechtsgeleerdheid", en niet van "--wetenschap". Van de week maakte ik een
congres mee in Leiden waar voor de zoveelste keer over over
data-verzameling en de nieuwste methodologie werd gedebateerd - een
standaardelement in de wetenschappelijke ontwikkeling. Zoiets zul je bij
"geleerdheid" beslist minder of niet aantreffen, denk ik. Benadering
dicteert (keuze in) werkwijze, etc.

Maar ja, laat ik eind deze week eerst maar eens die De Geest oratie
helemaal uitlezen.

hv,u
------