Het systeem van de WAO-keuring

Ger gmw.arts at HOME.NL
Tue Dec 9 16:34:59 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik hoop dat iemand mij dit kan verklaren. Zelfs de arbeidsdeskundige en de keuringsarts kunnen dit niet. Zojuist een gesprek van 2 uur met hen gehad en ze weten het ook niet meer. De openingszin van de arbeidsdeskundige luide, ik ben me kapot geschrokken.
Vorig afgeschat van 80-100% naar 55-65%. Na een bezwaarschrift in het gelijkgesteld en werd het 65-80%, dit is bevestigd door de bestuursrechter.
Na aanleiding een sterke toename van de klachten in de ziektewet belandt voor het overige deel WW.
Een maand gelden bij de keuringsarts geweest en opnieuw gekeurd. Deze bevestigd de toename van de klachten en de beperkingen. Vervolgens wordt dit beoordeeld door de arbeidsdeskundige die constateert dat volgens het computersysteem wat momenteel wordt gehanteerd de arbeidsongeschiktheid terug moet naar, ja hoor, 55-65%.
Het verhaal is nog erger. In 1999 helemaal afgekeurt voor het beroep van chauffeur. De keuringsarts geeft aan in zijn rapport dat de beperkingen zijn toegenomen en wat komt er uit het systeem als een van de geduide functies? Juist ja, chauffeur.
Hoe kan dat? Ik de geduide functie staat niets over trillingen en schokken. Maw, alle verkeersdrempels bestaan niet en alle bestelauto's zijn schok en trillingsvrij. De conclusie van het systeem luidt dat als er niets over in staat de belastingen ook niet bestaan.

De reden ervan? Het systeem wordt regelmatig geupdate aan de hand van de richtlijnen van het ministerie.
De keuringsarts en de arbeidsdeskundige nemen nu even geen beslissing want ze zijn het er niet mee eens, ze weten het ook niet meer. Letterlijk zei de arbeidsdeskundige, ik durf het u bijna niet te vertellen, hier schaam ik me voor.
Ik heb hem gezegd dat niet hij maar de overheid en dus de politiek zich zou moeten schamen.

Gevolg hiervan straks. Bezwaarprocedures, gang naar de bestuursrechter etc. En voor de eigen veiligheid, vooral niet uit de ziektewet komen en dus geen werk zoeken, dat laatste is niet zo moeilijk daar het er niet is maar ook niet tot de fysieke mogelijkheden behoort.

Financiele gevolgen van een dergelijke afschatting: De uitkering van de WAO en ziektewet samen blijven gelijk maar de uitkering uit het WAO-gat is gerelateerd aan het WAO-percentage en gaat wel omlaag. En dat terwijl de fysieke mogelijkheden volgens mijzelf, maar wat belangrijker blijkt, de keuringsarts zijn afgenomen.

Weer een paar jaar gaan knokken, grotere financiele problemen, nog meer mentale druk. Binnenkort maar naar de huisarts gaan en me overspannen laten verklaren en langs die weg ziek blijven wat weer tot een herbeoordeling zal lijden en dan begint het feest weer van voren af aan.

Het zou allemaal niet zo erg zijn, als ik de enige zou zijn maar helaas. Zo verlopen bijna alle herbeoordelingen momenteel, aldus de mensen die deze beoordelingen moeten uitvoeren. En zij weten het ook niet meer. We weten alleen wie het kind van de rekening is in deze gevallen.