[Re: De rekening is hard]

Nick van der Beek Nickvdb80 at HOTMAIL.COM
Tue Dec 9 08:52:27 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

een paar kleine opmerkingen

> - Ricardo's comparatieve voordeel stelt juist dat je niet alleen op de
> kosten moet letten, maar op de hele infrastructuur, incl. het innovatief
> vermogen. Het is juist fout om het voordeel in te enge zin te definieren.
Laat Ricardo hier maar weg, dat is niet echt een relevante theorie, zoals ik
al eerder heb gezegd. Het merendeel van de export gaat naar meer of minder
gelijke landen. Dan kun je beter aansluiten bij moderne handelseconomen,
denk aan Paul Krugman e.d.

... Van m'n naaste
> familie weet ik verder dat buitenlandse aio's en post-docs worden
weggepest
> met hoge visum-bedragen, verbod op werken voor beursalen, het ontbreken
van
> geld voor Ph-D programma's, onderzoeksscholen die als los zand samenhangen
> van individuele potjes bij de deelnemers etc.
..
Als je daarbij bedenkt dat exacte wetenschappen al, dankzij de NWO
constructie, relatief veel geld krijgen is het plaatje redelijk rond. Vooral
de rechtswetenschap heeft hier onder te lijden. (Voor wie vindt dat de
rechtswetenschap geen wetenschap is verwijs ik naar de oratie van Prof. G.
de Geest, te downloaden op www.gerritdegeest.net)

mvg,

Nick van der Beek