De Grondwet voor de EU

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Dec 4 09:58:42 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De voorzitter van de eu-commissie heeft gezegd dat de landen die tegen de grondwet stemmen maar beter uit de EU kunnen stappen.
Kijk, dat noemen we pas echte democratie, wij maken een grondwet, en of je het er nu wel of niet mee eens bent, je zegt er ja tegen of je rot maar op. En nu maar hopen dat er heel veel landen tegen stemmen dus. Als een van de vele miljoenen Europeanen doet voor mij dit de emmer overlopen en zal ik er zeer zeker tegen gaan stemmen.
Ik weiger om met de mes op de keel ergens voor te zijn. Op deze manier wordt het dus een referendum (ook een kroonjuweel he) zoals de verkiezingen die gebezigd werden in Irak en meer van de staten met een dictateur.
Het gaat dus helemaal niet meer over de inhoud van die grondwet maar of we in de EU willen blijven of niet. Ik heb niets tegen een referendum daarover maar dan moet die vraag gewoon worden gesteld.
Wat doet de tweede kamer straks als de bevolking tegen stemt? Onder de druk van wel of niet in de EU blijven toch maar de voorkeur van de bevolking naast zich neerleggen? Dan kan D66 meteen maar een voorstel indien om het referdum maar weer af te schaffen daar het dus van nul en geen waarde blijkt te zijn op die manier.