-8 procent? Nee dus.

Thu Dec 4 09:52:02 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bbakker at USA.NET>, eerder:
>De mensen die er 8 a 10 procent op vooruit gaan zijn in het bijzonder ook
>chronisch zieken en gehandicapten (vanwege dat belastingeffect). En die plus 8
>a 10 is voor hen inclusief al die andere maatregelen. Dat toont alleen maar
>aan hoe groot de spreiding is.

 Ik neem aan dat we het erover eens zijn dat het wenselijk zou zijn als de
 dispersie zo gering mogelijk en onafhankelijk van het inkomen is. Het eerste
 verschaft duidelijkheid en het tweede dat een bepaalde inkomensklasse niet uit
 de boot valt.

 Als ik het goed begrijp is het bewuste koopkrachtplaatje een driedimensionale
 figuur waarbij verticaal het aantal procenten staat, horizontaal het inkomen
 en wordt de intentiteit weergegeven door de puntdichtheid ? Ik zag iets
 dergelijks in een flits van een seconde langskomen op het TV-journaal...

 Weet je of de zaak ergens online staat ? Ik zou het best eens wat nader willen
 bekijken zodat ik het kan toetsen aan wat ik hierboven opmerkte. Als de
 dispersie bij de laagste inkomens het hoogst zou zijn, dan weet je dus wel hoe
 laat het is. Maar momenteel weet ik dat dus niet.

 Nu ik je toch schrijf: schrijf nu eens een mooi stuk voor de Democraat over
 het sociale gezicht van D66 in dit kabinet. Daar is nogal wat onduidelijkheid
 over. Er wordt een beetje gesuggereerd dat alle ellende van de VVD komt, dat
 de achterban van het CDA steigert, de oppositie er niets van bakt en dat D66
 angstvallig z'n mond houdt omdat het de 'kroonjuwelen' in deze kabinetsperiode
 hoopt te verwezenlijken. Maar in de praktijk zijn zowel CDA, VVD als D66
 verantwoordelijk voor wat er thans gebeurt - in elk geval voor de keuzes die
 gemaakt worden en voor de gevolgen daarvan.

 Ik begrijp best dat men als regeringspartij compromissen moet sluiten die
 moeilijk liggen maar feit is dat D66 is aangeschoven bij een kabinet dat
 onder de leiding staat van een premier die in het vorige kabinet volkomen
 gefaald heeft, dat het kabinet een rechtse signatuur heeft en dat het niet
 erg duidelijk is of D66 het eens is met het sociale beleid of dat de partij
 er zich bij neerlegt omdat het nu eenmaal inzet op andere zaken.

 Da's toch opmerkelijk omdat een argument om tot dit kabinet toe te treden was
 dat D66 'onzichtbaar' zou zijn in de oppositie. Wat we moeten constateren is
 dat momenteel zowel de oppositie volledig onzichtbaar is als de positie van
 D66 als regerings-partij. Het meeste gebeurt binnen het CDA, van de week
 kwamen er zelfs even afwijzende geluiden uit de VVD vanwege dat rare gedoe met
 het islamitisch onderwijs. Maar uit D66 hoor je dus niets.

 Als we aannemen dat deze lijst de achterban van D66 zo'n beetje representeert,
 dan zou uit het feit dat men erg kritisch is over het sociale beleid toch
 de conclusie kunnen trekken dat er reden is om zich wat duidelijker op te
 stellen.

 Ik zou het niet leuk vinden als D66 zich zou profileren als een voorstander
 van het sociale beleid van dit kabinet maar het zou in elk geval wel duide-
 lijkheid verschaffen. Nu is er veel onvrede (ook bij mij) maar het is niet
 duidelijk in hoeverre daar reden toe is in de richting van degenen die ons
 vertegenwoordigen in kamer en kabinet.

 D66 zou ook kunnen zeggen dat een andere sociale politiek wenselijk zou zijn
 maar dat het zich heeft vastgelegd als regeringspartij of men zou met een
 alternatief kunnen komen. Persoonlijk vind ik dat men de oppositie kan ver-
 wijten dat men niet in staat is een alternatief te formuleren, ook al is de
 opstelling weer wel duidelijk. Maar de oppositie heeft natuurlijk makkelijk
 praten.

 Kortom, Bert, schrijf eens een mooi stuk waaruit blijkt waar de burger met
 D66 als regeringspartij aan toe is daar waar het gaat om de sociale politiek.
 Jij bent een beetje het gezicht van D66 aan het worden (Dittrich blijft te
 veel buiten beeld, jij gelukkig niet), dat is voor jou persoonlijk natuurlijk
 leuk maar het betekent wel dat je een extra verantwoordelijkheid krijgt daar
 waar het gaat om het verschaffen van duidelijkheid in een periode waarin de
 onvrede over dit kabinet alleen maar toeneemt.