De Grondwet voor de EU

Herman Beun herman.beun at SKYNET.BE
Thu Dec 4 10:21:51 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> De voorzitter van de eu-commissie heeft gezegd dat de landen
> die tegen de grondwet stemmen maar beter uit de EU kunnen stappen.
> Kijk, dat noemen we pas echte democratie, wij maken een
> grondwet, en of je het er nu wel of niet mee eens bent, je
> zegt er ja tegen of je rot maar op.

Het was weer een typische Prodi-uitspraak: politiek erg onhandig omdat
je met je klompen aan nog kon aanvoelen dat het verkeerd begrepen zou
worden...

Dit is namelijk niet (helemaal) wat Prodi gezegd heeft. Zijn uitspraak
ging over de situatie waarin *één* land de Grondwet *herhaaldelijk* niet
goedkeurt - dat land zou volgens hem beter uit de EU treden (grappig
genoeg schept de nieuwe Grondwet daar nu net de juridische mogelijkheid
voor...).

En al vind ik het niet verstandig van hem om die boodschap op dit
moment, op deze manier te brengen - ik denk wel dat hij daarin gelijk
heeft. Omdat die Grondwet formeel geen Grondwet is, maar een Verdrag
tussen staten waarvoor unanieme instemming vereist is, zou dat land in
zijn eentje namelijk alle andere verhinderen om verder te gaan. Een
dictatuur van de minderheid in feite. En wat is daar zo democratisch
aan?

/Herman

Herman Beun                    kandidaat Europees Parlement
Herman at 2voorD66.nl                  http://www.2voorD66.nl/
-> Europese nieuwsbrief: http://www.2voorD66.nl/nieuwsbrief