Labiliteits-pact: keuzes maken

Mon Dec 1 11:05:01 CET 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at knoware.nl>:
>Staan te juichen bij een politieke moord - is dat nou het toonbeeld van
>persoonlijke stabiliteit? Zijn mensenrechten nou echt alleen bedoeld voor
>slachtoffers van rechts?

 Ik zeg toch niet dat ik daarvoor ben ? Maar als het dan toch gebeurt... ik
 kon die Fortuyn ook wel schieten - maar dan overdrachtelijk, uiteraard.

 In de jaren 1970 en 1980 ontstonden rode stadsterreur-bewegingen. Het ligt
 voor de hand dat het verschijnsel opnieuw de kop opsteekt (zeker nu malloot
 Bush het zit te pushen)... Er lopen echt wel meer Volkerts rond.

 Kunnen we langzamerhand niet concluderen dat we een 'fortuynistisch; kabi-
 net hebben ? En dat er weinig verloren is als er eens een kogel die kant
 opgaat ? Van de week zei Brinkhorst zowaar iets normaals (tegenwoordig valt
 zoiets op) - maar later verzekerde hij dat z'n opmerking 'uiteraard ironisch
 bedoeld was'. Dat is cynisme ten top.

 Nog niet zo lang geleden was politiek iets dat te maken had met het besturen
 van het land en democratie de participatie van de burger daarbij. Tegenwoor-
 dig is de politiek anti-burger en lijkt er een kaste van 'politici' te ont-
 staan die het volk veracht, kleineert en vervolgens de nek omdraait. Beetje
 Zuid Amerika, maar dan bij ons.

 Zelf zoek ik al een tijdje naar een term als 'politieke correctheid' -maar
 dan voor rechts. Een paar keer 'benepen' gebruikt maar dat is het natuurlijk
 niet (het is meer dan dat). De kreet 'fortuynistisch' is misschien niet zo
 slecht (je mag het geen fascisme noemen want fascisme is per definitie soci-
 aal en dat is momenteel echt uit de mode). Iedereen weet dan zo'n beetje wat
 daarmee bedoeld wordt: rechtse wartaal roepen als reactie op de politieke
 correctheid en vervolgens volstrekt asociaal zijn.

 Politiek belletje trekken eigenlijk.