Alternatieve Energie Bronnen

Sat Aug 30 02:38:53 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:15 29-08-2003, K-PAX wrote:

>Nee, de overheid moet het transportnetwerk( en dus de zeggenschap over wie
>erop komt of niet) in handen houden,

Dat is niet wat Brinkhorst in zijn Forum-artikel bepleit:
"Het beheer van de netten wordt niet geliberaliseerd." en
"de mogelijkheden van de minister om bij wanbeheer het
economisch eigendom en het beheer van de netten bij een
andere netbeheerder onder te brengen zullen worden versterkt."

en mèt het publiek besluiten, wie wij
>er wel of niet op willen hebben, voor de rest is het fair game... Ik wil bv.
>niet, dat de Fransen straks hun kankerverwekkende atoomenergie hier komen
>dumpen,

Met behulp van kernenergie geproduceerde stroom uit Frankrijk
wordt nu al gedumpt.

met een dubbeltje subsiidie per kwh( 4 tot 6 mld EURO Europees
>belastinggeld subsidie), terwijl onze eigen Nederlandse windenergie buiten
>de landsgrenzen niet meer gesubsidieerd mag worden.

Tjah...

>Maar inderdaad, met de liberalisatie voor de deur, kunnen bovenstaande zaken
>beter geregeld zijn. Ik bedoel, kan een Russische Kolencentrale straks op
>ons net de schone leveranciers eruit drukken onder het mom van marktwerking,

Dat gebeurt nu al.
Wij hebben tamelijk schone - of althans niet zo heel erg
vervuilende - gasgestookte centrales, maar die zijn stilgelegd
(Flevocentrale bijvoorbeeld) omdat het goedkoper is om met
Duitse bruinkool geproduceerde stroom te importeren.
Terwijl stroom produceren met bruinkool veel slechter is voor
het milieu.

>of zijn de regels daarover al opgesteld???

Volgens mij niet.

Erik vdMb