Alternatieve Energie Bronnen

Sat Aug 30 02:26:52 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:25 29-08-2003, Heintje Davids wrote:

>Dit beeld, mits realiseerbaar, komt dichtbij het oude groene ideaal van
>decentrale en kleinschalige energieproductie -en distributie. Het vereist
>een grondige reorganisatie van de energievoorziening, en daar is moeilijk
>politieke steun voor te krijgen, nu de markt is geprivatiseerd is en
>clustering in plaats decentralisering plaatsvindt. De markt wordt steeds
>meer onder grote leveranciers verdeeld, voorzover de
>mededingingsautoriteiten het toelaten, en dit staat haaks op
>kleinschaligheid en decentralisatie.

Och, dat weet ik niet.
We hebben momenteel een zevental oliemaatschappijen. Toch
wordt mobiliteit decentraal geproduceerd - in Citroens ZX
en dergelijke.
Dus ik zou me kunnen voorstellen dat er enkele grote
producenten van waterstofgas zijn, en toch een kleinschalige
en decentrale produktie van warmte en stroom.

>We moeten als D66 eens grondig gaan nadenken over deze materie, en niet
>alles terugvoeren op "marktwerking". Zo denk ik dat publiek-private
>samenwerking in de energievoorziening broodnodig is. Dus gebruikers niet
>alleen zien als klant, of consument, maar ook als belanghebbende
>medebestuurders (waar het kan althans).

Als aandeelhouders?

>Want de energievoorziening (net als voorzieningen als openbaar vervoer en
>kabelexploitatie) heeft een ontegenzegbare *publieke* functie, en zou dus
>ook voor een deel *publiek* bestuurd moeten worden, althans voor een deel.

Tjah, de oliemaatschappijen worden ook niet publiek bestuurd,
dacht ik. Wel kunnen aandeelhouders invloed uitoefenen.

>Misschien heeft Brinkhorst een punt als hij een balletje opwerpt om de
>energiemarkt weer de de-privatieren. Hercollectiviseren betekent voor D66
>ook direct herdemocratiseren (gebruikers invloed geven op
>beleidsbeslissingen), als ik het even jargonachtig mag zeggen. Lijkt me
>een mooi D66-standpunt.

Brinkhorst publiceerde op 29 augustus een Forum-artikel in
de Volkskrant. Hij kondigt daarin aan dat hij meer ruimte
aan keuzevrijheid en aan marktpartijen wil geven, zonder
dat er sprake is van een terugtredende overheid. Er moeten
heldere en slimme regels komen, schrijft hij, "en een
toezichthouder die strak toeziet op de publieke belangen."
Wie de eigenaar is van energiebedrijven zou dan in de
optiek van Brinkhorst niet meer relevant mogen zijn.

Wel iets anders dan een pleidooi voor de-privatisering,
lijkt me.

Erik vdMb

(Nota bene: in het artikel van Brinkhorst lees ik niets
over een airco-aanval, meneer Davids. Brinkhorst stelt:
"Er was overigens geen tekort aan produktiecapaciteit maar
een uitzonderlijk tekort aan koelwater." Precies wat ik
heb gesteld. Een door airco's ondernomen aanval, lijkt me
ook eerder onderwerp voor een B-film in het science fiction
genre.)