Alternatieve Energie Bronnen

K-PAX j.hoek20 at CHELLO.NL
Fri Aug 29 13:15:22 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Niet helemaal mee eens Hein, de-privatiseren lijkt mij niet de oplossing, de
overheid heeft al vaak genoeg bewezen dat het geen onderscheid kan maken
tussen de staatsportefeille, en de "bedrijfsportefeille". Ik wijs op o.a.
DSM, Fokker, RSV, DAF, Schiphol, etc.

Politici zijn toch niet van dat kaliber, dat ze grote bedrijven kunnen
besturen, zijn er ook te kort voor aangesteld, allemaal 4 jaar termijn
belangen, waar een bedrijf 10 jaar vooruit moet plannen. Laten we ook niet
de "bakstenen" vergeten, die de overheid voor 4 mld achter liet bij de
energiebedrijven.
 Daar betalen wij nu nog steeds voor. Waarom denk je dat de privaat
stroomafnemer pas in 2004 zijn eigen stroomproducent mag kiezen, en het
bedrijfsleven al in 2002. Het is technisch allemaal al haalbaar, maar de
stroomproducenten in Nederland hebben bij de overheid vaste afzetgebieden
tot 2004 geeist, zodat ze wat langer een bescherm afzetgebied hebben, waar
ze de kosten van die "bakstenen" rustig kunnen dumpen, zonder dat de klant
naar een goedkopere afnemer kan.

Nee, de overheid moet het transportnetwerk( en dus de zeggenschap over wie
erop komt of niet) in handen houden, en mèt het publiek besluiten, wie wij
er wel of niet op willen hebben, voor de rest is het fair game... Ik wil bv.
niet, dat de Fransen straks hun kankerverwekkende atoomenergie hier komen
dumpen, met een dubbeltje subsiidie per kwh( 4 tot 6 mld EURO Europees
belastinggeld subsidie), terwijl onze eigen Nederlandse windenergie buiten
de landsgrenzen niet meer gesubsidieerd mag worden.

Hoe trek je zoiets recht in Europees verband. Mag je als staat Eco-belasting
opleggen aan een vervuilende
en gesubsidieerde stroomleverancier op je netwerk, als dat ten koste gaat
van de relatief duurdere, maar schone nationale windenergie-industrie. Ik
denk dat op dat gebied inderdaad een rol is weggelegd voor regering, publiek
èn bedrijfsleven.

Maar inderdaad, met de liberalisatie voor de deur, kunnen bovenstaande zaken
beter geregeld zijn. Ik bedoel, kan een Russische Kolencentrale straks op
ons net de schone leveranciers eruit drukken onder het mom van marktwerking,
of zijn de regels daarover al opgesteld???

Lijkt me relevant, tenminste wel vanuit mijn oogpunt. Marktwerking alleen
zou in principe de kolenmijnen in heel Rusland op volle toeren kunnen laten
draaien, omdat ze onder de prijs kunnen leveren, terwijl wij maar geld
pompen in allerlei Kyoto-maatregelen voor Co2 beperking. Theoretisch zit
daar nog een gat...

Maar wie dicht dat, overheid, burgers, bedrijfsleven,.. of alledrie.

Ben benieuwd.

Greetings.

K-PAX