Alternatieve Energie Bronnen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Aug 29 12:25:04 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:07 29/08/2003 +0200, K-PAX wrote:

>Eén brandstofcel per huizenblok of per flat zou heel goed mogelijk zijn. Helemaal ideaal zou
>zijn als de brandstofcellen gebruik maken van reststromen uit de
>industrie.''

Dit beeld, mits realiseerbaar, komt dichtbij het oude groene ideaal van decentrale en kleinschalige energieproductie -en distributie. Het vereist een grondige reorganisatie van de energievoorziening, en daar is moeilijk politieke steun voor te krijgen, nu de markt is geprivatiseerd is en clustering in plaats decentralisering plaatsvindt. De markt wordt steeds meer onder grote leveranciers verdeeld, voorzover de mededingingsautoriteiten het toelaten, en dit staat haaks op kleinschaligheid en decentralisatie.

We moeten als D66 eens grondig gaan nadenken over deze materie, en niet alles terugvoeren op "marktwerking". Zo denk ik dat publiek-private samenwerking in de energievoorziening broodnodig is. Dus gebruikers niet alleen zien als klant, of consument, maar ook als belanghebbende medebestuurders (waar het kan althans).

Want de energievoorziening (net als voorzieningen als openbaar vervoer en kabelexploitatie) heeft een ontegenzegbare *publieke* functie, en zou dus ook voor een deel *publiek* bestuurd moeten worden, althans voor een deel.

Misschien heeft Brinkhorst een punt als hij een balletje opwerpt om de energiemarkt weer de de-privatieren. Hercollectiviseren betekent voor D66 ook direct herdemocratiseren (gebruikers invloed geven op beleidsbeslissingen), als ik het even jargonachtig mag zeggen. Lijkt me een mooi D66-standpunt.