Alternatieve Energie Bronnen

K-PAX j.hoek20 at CHELLO.NL
Fri Aug 29 12:07:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je kan het ook nog anders formuleren, Mark, nl. de waterval "bevriest".

Dus zou je een "hoge-massa" magnetisch
veld/bol om een current heen kunnen leggen, van zo"n intensiteit, dat er een
nul-trilling ontstaat, waardoor de stroom "stilstaat", dus "bevriest", zoals
de waterval, een iets verder gevorderde stage als de magnetische banen waar
ze deeltjes mee leiden in deeltjesversnellers.

Het is puur speculatie, maar toch een grappig idee, heb geen verstand van
natuurkunde, maar wel van metaforen.
0-trilling is al aangetoond, dus waarom zou stroom die toestand niet kunnen
bereiken, het is tenslotte alle maal afgeremde beweging.

En Mark, het transport van waterstofgas is niet moeilijk, volgens het
artikel uit '97(www.delta.tudelft.nl/jaargangen/29/25/carbo.html) hieronder
een paar stukje s eruit.

Door het opraken van fossiele brandstoffen worden onuitputtelijke bronnen
als zonne-energie in de toekomst steeds belangrijker. Een nadeel van het
gebruik van zonne-energie is echter dat het aanbod van zonneschijn nogal
wisselt. Daarnaast laat stroom zich moeilijk opslaan en transporteren. Een
combinatie met een brandstofcel kan de nadelen van zonne-energie wegnemen.

Peelen: ,,Je kunt zonne-energie gebruiken om uit water waterstofgas te
vormen. !!Dit waterstofgas is makkelijk te transporteren en op te slaan.!!
Waterstofgas dient als brandstof voor de brandstofcel.'' De cel heeft
daarnaast nog zuurstof en koolstofdioxide nodig. Net als in een batterij
zorgen elektrochemische reacties voor de productie van stroom. De uitstoot
van de carbonaatcel is koolstofdioxide en water. Er gaat evenveel
koolstofdioxide in de cel als eruit

<Gaan de brandstofcellen op den duur de grote energiecentrales vervangen?
Peelen noemt dat een punt van discussie. Hij signaleert dat het beleid naar
kleinschaligere energie-productie neigt. De efficiëntie van
verbrandingsprocessen neemt af als op kleinere schaal geproduceerd wordt.
Een brandstofcel heeft daar geen last van, meent Peelen. ,,Eén brandstofcel
per huizenblok of per flat zou heel goed mogelijk zijn. Helemaal ideaal zou
zijn als de brandstofcellen gebruik maken van reststromen uit de
industrie.''>

Je kan, en dit is 1997, dus wel een hele stad van stroom voorzien met de
waterstofbrandstofcel, alleen niet èèn hele grote voor een hele stad.

Daarnaast, is het laboratoriumrendement van de H2brandstofcel 83%, waar
verbrangingsrendement volgens natuurkundige wetmatigheden vastligt op 55%,
dus er zit nog toekomst muziek
in.

En als jij van 4 van die cellen 4 huizenblokken kan voorzien van stroom, dan
kan je ze dus ook wel in elkaar schuiven tot grotere schaal, net zoals chips
kleiner worden, zodat je uiteindelijk toch bij die grote energiecentrale
aankomt.

Maar ja, hier gaat zeker nog wel 15 jaar overheen, afhankelijk van
overheidsprioriteit en commercieel sucses.

Houdt de fakkel hoog zonder vlam...

K-PAX