Alternatieve Energie Bronnen

Fri Aug 29 09:51:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Het is me niet helemaal duidelijk wie deze vraag stelde...
>Mijn vraag ging dus over opslag, dus
>eigenlijk gestolde energie. Hoe kan die nu ion wisselstroom of
>gelijkstroom bstaan als er geen transport plaatsvindt?
>Duidelijk geen taalkundige vraag, maar meer hoe dat technisch zit. Ik
>heb alleen proberen antwoord te geven op die vraag.

 Wellicht laat zich het antwoord het best formuleren in de vorm van een
 metafoor...?

 Electrische energie moet je zien als een waterval.
   * De hoogte van de waterval komt overeen met het voltage.
   * De hoeveelheid water die omlaag stort komt overeen met de stroom-
     sterkte (amperage).
   * De tijd dat de waterval actief is, is de echte tijd.
 Het enige verschil met electrische energie is dat een waterval steeds
 sneller valt en stroom niet.

 De vraag luidt dan hoe je een werkende waterval opslaat totdat je energie
 nodig hebt. Je kan het ding niet stilzetten of zo. Daar moet men dus iets
 voor bedenken. Zeg maar, om de metafoor wat door te trekken: een stuwmeer.

 Opslaan in waterstof kan op zich best maar probleem is steeds de schaal-
 grootte en het transport. Je moet enorme voorraden waterstofgas opslaan
 wil men een buffer te hebben voor tijden dat de Zon onder is of achter de
 wolken zit. Waterstof verbranden is geen probleem maar met brandstofcellen
 (aardig verhaal zag ik daarover op deze lijst) kan je geen grote stad van
 energie voorzien.