[RE: noodzaak tot loonmatiging]

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Aug 29 08:37:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert,

Dank voor de nachtelijke en uitgebreide reacties. Inderdaad worden de
arbeidsverhoudingen hier in de VS veel meer dan in NEderland door het
harde kapitalisme bepaald. De lonen fluctueren vooral sterk en snel door
de significante winstafhankelijke bonussen. Wat zeker ook het geval is
is dat werknemers erg snel op straat gezet (kunnen) worden. Vervolgens
worden ze uiteraard gedwongen om op korte termijn een andere baan te
vinden, wat meestal neerkomt op een lager loon. In totaal heeft dat
zeker een loonsverlagende invloed op de economie. Een andere belangrijke
factor is dat bij een economische neergang 'dure' gebieden in de VS -
zoals de Bay Area hier rondom San Francisco - snel 'leeglopen'. Bij het
verlies van een baan betekent het snel dat men de huur of hypotheek niet
meer kan opbrengen en dan is de meest logische stap te verhuizen naar de
goedkopere gebieden in het binnenland van Californie, Nevada of -
momenteel populair - Phoenix Arizona. Amerikanen zijn nou eenmaal veel
'mobieler' dan Nederlanders die toch in meerderheid erg gehecht zijn aan
hun dorp, stad, regio of land.

Het idee om variabele loonsbestanddelen te bepleiten is inderdaad een
interessante gedachte, maar ik begrijp dat de werknemersvakbonden er
niet veel voor voelen. Ze raken dan immers hun grip op (een belangrijk
deel van) de loonontwikkeling kwijt. Wellicht een gedachte om het
optioneel te maken voor de werknemers, want ik kan me ook voorstellen
dat veel werknemers dit verlies aan zekerheid niet kunnen of willen
dragen. Maar goed, optioneel is natuurlijk al helemaal schelden in de
polderkerk, waar behoudt van macht vaak belangrijker is dan de belangen
van de individuele werknemers en werkgevers.

Groeten,
Mark Giebels