Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 22:45:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 19:20 27-08-2003, K-PAX wrote:

>De kalorische waarde van waterstofgas bij de waterstofbrandstofcel doet er
>helemaal niet toe, want het wordt niet verbrand.

O, pardon.
Laat ik het anders formuleren: hoeveel energie levert
waterstofgas in een brandstofcel eigenlijk en hoe verhoudt
zich dit tot de energie die het kost om waterstofgas te
produceren?

>Nee,

Jammer.

>maar een klein kind kan de was doen.

Juist ja.

>En dit is echt heel simpel. Je hebt water, je laat er een + pool en een -
>pool in hangen, zet de stroom aan, en er komt aan de pluspool O2 gas naar
>boven, en aan de minpool H2, dus waterstofgas. Hiermee laadt je je
>waterstofbrandstofcel helemaal op, en je hebt een rendement qua output van
>40%, wat meer is dan de verbrandingswaarde van aardgas in een reguliere
>centrale.

Ik wil best aannemen dat een brandstofcel een rendement van
40 procent heeft (40 procent van wat?), maar dat is natuurlijk
niet het totale rendement. Je moet immers eerst water ontleden
tot zuurstof en waterstof.

>Een kind kan op zijn vingers natellen, dat het pompen van normaal
>leidingwater naar een waterstofbrandstofcel, een aantal factoren goedkoper
>is, dan het opsporen, oppompen, transporteren, en verbranden van olie en

Goh, dat is handig. Je neemt een brandstofcel, giet er wat
water in, en klaar?

>en dan komen er nog niet eens cijfers aan te pas,

Nee, die komen er nog steeds niet aan te pas.

>en dat kan ook niet,

En dat kan ook niet?

>want de Waterstofbrandstofcel is nog geen bestaande
>(grootschalige) industrie,

O, dus je kunt alleen iets berekenen als het al bestaat?

>en waarschijnlijk komt dat door die  "bord voor
>hun kop-visionairs" als jij,

Waarschijnlijk wel.

>maar elke middelbare school natuurkunde of scheikunde
>leraar kan jou het rendement voorrekenen hoeveel stroom het kost om een
>liter water om te zetten in een x hoeveelheid waterstofgas

Juist. Helaas heb ik niet meer zoveel contact met mijn
natuurkundeleraar; jij nog met de jouwe misschien?

>(zuurstofgas als
>restprodukt is nog te verkopen aan de rokersgeneratie... ).

O, ik dacht eigenlijk dat die zuurstof weer moest reageren
met waterstof.

>Van die hoeveelheid stroom is het rendement van het opgewekte waterstof gas
>in de waterstofcel omgezet tot stroom, 40%. Meer dan bij gas.

Het rendement van de brandstofcel is, zeg je, 40 procent.
Dat heb je nu inmiddels tien keer beweerd.
Maar wat de elektrolyse van water kost - heb je echt aan
ordinair kraanwater genoeg; wat kost de produktie en het
transport daarvan; hoeveel elektriciteit kost de elektrolyse;
hoe wek je die elektriciteit op (windenergie lijkt me toch
onvoldoende) - dat maak je nog steeds niet duidelijk.

Kortom, je staat zonder onderbouwing jezelf zinloos te
herhalen.

Het hele proces alleen maar gebruiken om pieken en dalen
in elektriciteitsopwekking door middel van windenergie
op te vangen, lijkt mij overigens een wat kostbare wijze van
inzetten van dit procede. Maar ik laat me graag overtuigen
door wat cijfers.

Erik vdMb