Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 22:45:15 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 20:24 27-08-2003, Heintje Davids wrote:

>Zijn er geen apparaten die gelijk -en wisselstroom naar en van elkander
>kunnen converteren? Gelijk -en wisselstroom zijn, als ik het als alfa goed
>heb begrepen, alleen een kwestie van transport en levering (heen-en-weer
>of éénrichting). Ik kan me niet voorstellen dat *opgeslagen*, dus niet
>dierct gebruikte,  electrische energie gelijk -of wisselstroom van aard
>is.

Tja, een beroep doen op uw gebrekkige voorstellingsvermogen
vind ik niet zo'n sterk argument eerlijk gezegd.
Wellicht heeft u een URL voor me over een wisselstroom-accu?

>Mijn broer is vrachtwagenschauffeur

Meervoud? Interessant.

>en hij heeft in zijn cabine een laptopje, een koelkastje,
>een tv-tje, een bakje en een koffiezetapparaatje die allen
>op zijn accu werken.

Jaja. Het valt mij op dat u verkleinwoorden gebruikt.
(Hoeveel Kwh neemt uw huishouden per maand af?)

>Conversie is misschien wel mogelijk?

Van gelijkstroom naar wisselstroom, bedoelt u?

>Dat valt te regelen met een distributiesysteem dat zodanig
>is geprogrammeerd dat pieken worden opgevangen en verdeeld.

Misschien.

>Overigens speelt dit probleem ook bij plotse grote hitte en/of
>grote kou.

Inderdaad. Daar kunnen ze in West-Denemarken over meepraten,
zo blijkt.

>Deze zomer hebben we in Nederland een airco-aanval gehad.

Het probleem zat 'm niet in de airco's, maar in de temperatuur
van het koelwater. Beter gezegd: in de temperatuur van het
water dat werd ingelaten om te koelen. Die temperatuur was
te hoog.

>Toch hebben de centrales het gered.

Ondermeer doordat Hoogovens een warmwals heeft stilgelegd.
Ook andere grootverbruikers verkochten stroom aan het net.
Verder werd een overschreiding van de koelwatertemperatuur
toegestaan.

>Rekent u dat maar eens voor me uit, dan ben ik u zeer erkentelijk.

Nou, het is uw voorstel, dus het lijkt me voor de hand
liggen, meneer Davids, dat u een en ander even uitrekent.

>Overigens hebben kerncentrales ook wel eens de neiging tot vormen van

Dat was geen geval van zelfontlading, maar een menselijke
fout. Er werd ge-experimenteerd met het uitvoeren van een
noodstop. Door een menselijke ingreep raakte de reactor
zonder koelwater, en vervolgens smolt de kern door de vloer.

Erik vdMb