Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 18:29:51 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 17:32 27-08-2003, Heintje Davids wrote:

>Dus het is eerder een kwestie van capaciteit en schaal?

Onder andere, meneer Davids.
Er is misschien ook enig verschil tussen de elektriciteit
die u thuis gebruikt (wisselstroom, neem ik aan?) en die uw
auto gebruikt (gelijkstroom wellicht?).

Elders las ik
>dat in Denemarken op decentraal niveau op kleinere schaal energie werd
>opgewekt en verspreid (correct me if I'm wrong).

Met name in West-Denemarken. Er staan daar meer dan 700
warmtekrachtkoppelinginstallaties, en ook nog een hoop
windmolens. Inmiddels begint men tegen de grenzen van
dit systeem aan te lopen: de produktie kent teveel pieken
en dalen; de transformatorstations raken overbelast; en
er moet extra worden geinvesteerd in het 60 kiloVolt net

Op die wijze is het
>probleem van electrische energieopslag toch op te lossen via
>schaalverkleining en decentralisatie?

Nou, ik weet niet of u wel eens heeft geprobeerd om uw
koelkast, en uw televisie, en uw wasmachine, en uw computer
op een accu te laten werken? ;-)
Maar wellicht zou dit een oplossing zijn.
Mits al uw apparatuur op gelijkstroom kan werken.

Elk huishouden een eigen
>gezinsaccu in de kelder aangesloten op het openbare net, en bij
>ondercapaciteit van het net terugvallen op je gezinsaccu.

Op het moment dat er weer voldoende capaciteit op het net
is, zal iedereen de accu willen opladen. De vraag wordt dan
plotsklaps zo groot dat er wellicht niet genoeg capaciteit
meer is.
Dus er zal wellicht het een en ander aan uw plan moeten
worden toegevoegd aan regel-elektronica om al te grote
pieken in de vraag te voorkomen.

Ook is mij niet helemaal duidelijk hoeveel energie het
vervaardigen, transporteren, installeren en onderhouden
van uw gezinsaccus wel niet gaat kosten.
En verder hebben accu's last van zelfontlading - dus
energieverlies.

Erik vdMb