opslag energie

Wed Aug 27 17:11:30 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:04 27-08-2003, <heinwvm at chello.nl> wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Kan iemand mij uitleggen waarom opgewekte electrische energie niet is op
>te slaan? In mijn auto gebeurt dat wel (accu), maar ik ben maar een
>eenvoudige alfa.

Ik ben maar een eenvoudige gamma, en veronderstel dat het
een kwestie van schaal is. Een auto-dynamo heeft een vrij
bescheiden vermogen en een auto-accu heeft ook een vrij
bescheiden capaciteit. Opslag van electriciteit die door
een auto-dynamo wordt opgewekt lukt nog wel. Maar voor
opslag van tientallen Mwh zou zo'n enorme accu nodig zijn
dat dit niet haalbaar is.

>Tweede vraag: energie is toch ook op te slaan in geconverteerde
>vorm, zoals warmte.

Uiteraard, meneer Davids.

Ik heb zelf al eerder een voorbeeld gegeven: in Belgie, meen
ik, wordt tijdens daluren een stuwmeer volgepompt met elektrisch
aangedreven pompen. Bij piekuren laat men het stuwmeer weer
leeg lopen en wordt met waterkracht elektriciteit opgewekt.
http://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0308&L=d66&P=R8715&I=-3

>Mijn moeder nam altijd een kruik mee naar bed, en die bleef
>heel lang warm, zei ze.

Een kruik is hier niet zo'n goed voorbeeld, omdat een kruik
een compromis is tussen twee functies: warmteopslag en
warmteafgifte.

Erik vdMb