Alternatieve Energie Bronnen

Wed Aug 27 17:11:23 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:40 27-08-2003, K-PAX wrote:

>Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt, \Eric, maar je kan een
>surplus van stroom zeker wel opslaan.

Kleine hoeveelheden wel, dat klopt.
Ik neem aan dat je ook wel ergens een NiMh-accuutje hebt?

>Een Canadees bedrijf heeft namelijk de Waterstofbrandstofcel uitgevonden,
>waarmee Daimler-Chrysler electrisch wil gaan rijden. Dit is een soort
>milieuvriendelijke accu, waar waterstof in opgeslagen is, die in een reactie
>met zuurstof, stroom oplevert.

Jaja, bekend.
Volgend jaar gaan er in Amsterdam een paar stadsbussen mee rijden.

>Een half jaar geleden stond in de Telegraaf een artikel, waarin stond dat je
>van zo'n waterstofbrandstofcel een energiecentrale kan maken, die een
>rendementsomzetting van opslag tot stroomopwekking heeft van 40%, wat hoger
>is dan het rendement van een gascentrale dat gas verbrand.

Ja, maar wat is eigenlijk de calorische waarde van waterstofgas?
Mij viel bijvoorbeeld op dat een stadsbus in Nuremberg, meen ik,
maar 250 kilometer rijdt op een volle tank waterstofgas.

>Je kan zeggen dat het opwekken van waterstof een energieverliesfactor is,

Inderdaad.

>maar dat is het boren van gas en het transport en opslag ook, misschien wel
>duurder ook nog, schaalgrootte verhouding rechtgetrokken.

Nou, dit is allemaal wel erg kort door de bocht geredeneerd.
heb je misschien wat cijfers over het rendement van de
verschillende manieren om waterstofgas te produceren en
onder druk te transporteren en te bewaren, in vergelijking
tot boren naar, transport, en opslag van aardolie / aardgas?

>Daarnaast heb je dan een milieuvriendelijk systeem waar je overtollige
>wind-zonne en gewone energie kan opslaan.

Nogmaals: het is geen opslag. Het is tweemaal conversie.
Wat jij eigenlijk wilt is een overschot aan stroom gebruiken
voor het vervaardigen van waterstofgas. Dit waterstofgas kan
dan bij een tekort aan stroom worden ingezet als brandstof
voor het opwekken van stroom.
Het lijkt me dat je hiermee een hoop energie verliest.

>Dus ja, stroom is wel op te slaan, in een wat dure 'ACCU' van
>waterstofbrandstofcellen gemaakt,

Nee dus.
Stroom wordt niet *opgeslagen* in een brandstofcel.
Stroom kan omgezet in waterstofgas, en dat *waterstofgas*
kan dan op een of andere wijze opgeslagen.
Vervolgens kan waterstofgas worden gebruikt als brandstof
in een brandstofcel.

>en de bezwaren ertegen zijn meer
>gebasseerd op onwil dan op technische en finaciele haalbaarheid.

Dat roep je nu wel regelmatig, maar waar blijkt dat eigenlijk
uit? :-)

Erik vdMb