Zonnenergie -> was RE: [D66] Brinkhorst's leugen over koeltor ens. ..

drs. W.E. van de Griendt W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Thu Aug 21 15:48:39 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik kwam ook nog dit tegen op een site:
(http://www.hetweer.org/HetWonderlijkeWeer/wetenswa.htm)

* Ongeveer de helft van de zonneënergie die onze buitenste atmosfeer
binnendringt, bereikt de grond. Van de straling die de bodem bereikt, wordt
ongeveer één derde de ruimte ingestraald; één derde verhit de onderste
atmosfeer en één derde wordt verbruitk tijdens het proces van
waterverdamping.

Volgens mij betekent dit dat de rekensom iets moet veranderen. Van de
zonne-energie die de aarde bereikt, is maar 16,5% beschikbaar voor opvang.
Dat betekent dat het nu al gaat om 6% van het oppervlakte van de aarde (6x
zo weinig bereikt de grond als eerst berekend, als ik het goed begrijp,
daardoor oppervlak 6x zo groot). En als we grond gebruiken die verder van de
evenaar afligt, betekent dit dat we dan ook nog meer grond nodig hebben,
omdat de zon dan niet direct op de zonnepanelen valt cq. dat de zon minder
uren schijnt?

En als je aangeeft dat van de energie die we opslaan, en vanwege de
onbetrouwbaarheid zullen we het allemaal eerst opslaan, we maar weer 40%
kunnen gebruiken, zou dat betekenen dat we nog eens een factor 2.5 meer
landoppervlak met zonnepanelen moeten "bevolken". En zoveel land afstaan, is
volgens mij onmogelijk met onze wereldbevolking.

Wim van de Griendt