Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Thu Aug 21 15:33:25 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Joost van der Hoek <j.hoek20 at chello.nl>:
>jouw conclusie dat de enige oplossing voor de menselijke energievoorziening
>kernenergie zou zijn, komt hierdoor alleen nog maar op een meer hellend vlak
>te staan.

 Neen. Het enige wat ik gedaan heb, is te kijken naar de theoretische mogelijk-
 heden (die zijn er dus wel bij zonne-energie en niet bij windmolens).

 Volgende stap is te kijken hoeveel energie het kost om de zaak ook daadwerke-
 lijk te installeren (dat moet dus minder zijn anders heeft het geen zin).

 Dan zijn er nog de politieke probemen. 'In de Sahara neerzetten' klinkt leuk
 maar dat zal dus wel niet haalbaar zijn... (afgezien dat het de helft van de
 dag donker is in de Sahara).
 Het transport van electriciteit wordt dan trouwens ook een probleem (weerstand
 kabel geeft nogal wat verliezen - denk maar aan de Wet van Ohm).

>Kernenergie zal nooit duurzaam zijn, zolang de problemen van
>radio-activiteit en explosie-gevaar niet opgelost zijn. Als je ziet hoeveel
>geld er verspild wordt aan kernenergie, waar volgens je eigen woorden meer
>energie ingaat dan uitkomt, en ook meer geld dan het opbrengt.

 Kernfusie(energie) is per definitie duurzaam (schoon ook). Dat er nog net
 even meer energie ingaat (in proef-opstellingen) dat eruit komt, zegt niets
 - behalve over de staat van het onderzoek. Dat zal op den duur zeker beter
 worden en dat wordt het haalbaar om die centrales ook daadwerkelijk te
 gaan bouwen. Ik denk dat het wat dom zou zijn om te stellen dat je niet
 verder zou mogen gaan met het onderzoek zolang dat nog niet het gewenste
 succes opgeleverd heeft. Integendeel: zolang dat zo is, moet het dus fors
 gestimuleerd worden.

>Dus waar 6mld Europese subsidie voor kernenergie heel Europa nog niet eens
>van energie kan voorzien, kan de helft van het geld besteed aan
>zonnecelpaneelfabriek en installatie/organisatie de hele wereld duurzaam van
>stroom voorzien.

 Je hoeft het een niet om het ander te laten. Ik ben helemaal niet tegen
 zonne-energie. Windmolens kan niet, zonne-energie wel. Zonne-energie moet
 dicht bij huis, lijkt me (nadeel: 's nachts is het donker, je moet het dus
 opslaan en dat is weer een probleem erbij).