direct kiezen van "leiders" en democratie

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Tue Aug 19 17:39:58 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> In politieke partijen vind haast geen selectie plaats en het ons kent ons
> gevoel herst in voldoende mate. Zijn dat criteria van goede bestuurders?
Ik
> dacht het van niet. Politiek en bestuur zouden meer gescheiden mogen
worden,
> zodat het controlerende orgaan echt kan controleren.In de politiek moet je
ook
> lef nemen en je onderschat de Nederlandse bevolking toch flink
>
> Groeten Kees van Loon

Beste Kees,

In Ede zie ik alleen binnen partijen enige selectie plaatsvinden. Dat leidt
natuurlijk niet zonder meer tot goede bestuurders. Overigens wordt er bij
slecht of fout functioneren wel degelijk met Edese bestuurders afgerekend.
Of de kiezers hiertoe beter in staat zijn betwijfel ik.

Zonder partijen zie ik ongeselecteerde charlatans, stromannen, toneelspelers
en boeven het politieke toneel beklimmen en directe verkiezing van
bestuurders zal het bestaansrecht van partijen zeker ondermijnen. De
continuïteit en voorspelbaarheid van ons politieke systeem zullen totaal
verdwijnen. Wie weet hoe ons bestuur er dan uit gaat zien. Een
onvoorspelbaar bestuur, is dat wat jij wil?

Groeten,

John Wijsmuller