Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Tue Aug 19 12:50:12 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hi,

> Als je weet dat het Europees parlement 4 mld euro aan subsidie
> uitgeeft aan atoomenergie, en dit jaar nog 2mld euro heeft aangevraagd,
> voor de subsidie van atoomenergie, en je weet dat Green Peace 6 jaar
geleden
> al heeft voorberekend dat een zonnecelpaneelfabriek die de hele wereld
> rendabel van zonneenergie kan voorzien maar een 1/2 mld euro kost, dan
weet
> je dat je belasting geld als Europees burger letterlijk naar de kanker
gaat.
Hoewel ik het me je eens ben dat het kwalijk is dat de EU de kernenergie
subsidieert, zou ik graag een wat duidelijkere bronvermelding zien van de
claim dat je met een 1/2 miljard euro de hele wereld van energie op
milieuvriendelijke wijze kan voorzien. Het lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
De electriciteitsproductie van de VS was in 2002 volgens CIA Factbook
3719 miljard kWh uur.
http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/us.html#Econ

Productieprijs van stroom is vanaf 5ct per Kilowatt uur, maar 10 is
logischer,
zie: http://www.greenpeace-energy.de/content/aktuell/international5.php4
Dat betekent dat de VS 372 miljard euro uitgeeft aan het opwekken van
stroom.
Als dat ook voor een half miljard kan (en dan direct voor heel de wereld),
dan zou dat al lang gebeuren. Geen samenzweringstheorie verklaart het missen
van een winst van een zo'n groot bedrag.

> De Waterstofbrandstofcel kan nl. als energiecentrale gebouwd worden,
> inderdaad, een hele grote accu, maar dan volledig ekologisch, geen
> milieuoverlast, en het rendement van de energieoplslag is 40%, wat meer
> rendement geeft dan de calorische verbrandingswaarde van aardgas.
Brandstofcellen zijn zeker een mooie belofte voor de toekomst, maar het
duurt nog wel even voor ze klaar zijn. Overigens moet je het rendement
van energieopslag en het rendement van verbranding niet met elkaar
verwarren.
Je zal immers eerst de waterstof moeten winnen uit een andere bron,
bijvoorbeeld aardgas, of horror, kernenergie. In die stap verlies je
al het eerste percentage. De 40% komt daarna.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com