Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Fri Aug 15 17:17:45 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ha die Erik!

Dank voor je stuk. Kijk, als de AFM een beetje bij de pinken is gaan ze
een klein onderzoekje doen naar de handel op de APX in de afgelopen
weken. Stel dat iemand bevangen door de hitte van te voren heeft gepland
een centrale op termijn uit te schakelen. En stel dat iemand met die
kennis een flinke partij termijncontractjes op de APX heeft gekocht om
te cashen nadat de centrale uitviel en de prijzen in korte tijd op de
APX vertienvoudigden. Dat zou me zonneklaar handel met voorkennis
lijken. De vraag is of er aanwijzingen zijn voor omvangrijke handel in
termijn contracten voordat code red werd afgevaardigd.

En voor de NMA ligt er leuk onderzoek in het verschiet om te onderzoeken
of de stroomproducenten in onderling overleg de reservecapaciteit in de
afgelopen jaren hebben teruggeschroefd om op termijn bij het voordoen
van uitzonderlijke omstandigheden een hefboom te hebben om structureel
de prijzen op te kunnen jagen.

En overigens lijkt me dat de komst van het warme weer door de
meteorologen al geruime tijd werd voorspeld. De stroomproducenten en
stroomleveranciers hadden ook bijtijds een van de centrales die in de
mottenballen zitten eventueel kunnen herstarten om te voorkomen dat er
een gebrek aan reservecapaciteit zou kunnen ontstaan.

En over koeltorens gesproken. Ik sluit niet uit dat er centrales zijn
die vergunningaanvragen hebben lopen om torens te bouwen, maar die niet
krijgen of hebben gekregen doordat 'belanghebbenden' het uitzicht op een
toren lelijk vinden of om wat voor reden dan ook. Het zou afgelopen week
ook een 'spel' geweest kunnen zijn om vergunningen voor de bouw van
koeltorens er door te kunnen krijgen.

In Nederland is er ook nog een Dte, de toezichthouder op de
elektriciteitsproducenten en leveranciers. Deze heeft zich de afgelopen
week wel erg stil gehouden, en dat is ook bevreemdend.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage