Brinkhorst's leugen over koeltorens...

Fri Aug 15 11:36:10 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dit moet ik misschien even toelichten.

Ad Huikeshoven schreef hier dat de situatie in Nederland hem
deed denken aan de situatie in Californië enkele jaren geleden:

>Het lijkt erop dat een deel van de (reserve)capaciteit al dan niet
>bewust is of wordt teruggeschroefd om de prijzen (enorm) op te jagen.
>Overigens heb ik nog nergens in de kranten een plausibele verklaring
>gelezen waarom het reservevermogen van de nederlandse energieproducenten
>ineens zo sterk teruggelopen zou zijn.

Op dat laatste reageerde ik off-list met het advies een bril
op te zetten: "In elke krant staat wel een stuk over warm
koelwater en daardoor verminderde produktiecapaciteit."

Maar vervolgens kwam een Delftse onderzoeker bij Twee Vandaag
vertellen dat hij een paar jaar geleden had meegedaan aan een
simulatie-spel, en dat daarbij stroomproducenten wel degelijk
de prijs manipuleerden door bij dreigende krapte toch centrales
af te schakelen.

Intussen gold in Nederland Code Rood, en wel omdat een centrale
was uitgevallen. Tennet wilde niet zeggen om welke centrale het
ging, maar al snel was bekend dat het ging om de Amer-centrale
bij Geertruidenberg. Volgens de Delftse onderzoeker deden over
het uitvallen twee verschillende verhalen de ronde.

Toen hield Brinkhorst een pleidooi voor koeltorens bij centrales,
zodat men niet afhankelijk is van (de temperatuur) van rivier-
water.
En nu schoot me iets te binnen: de Amercentrale, had die niet
juist wel een koeltoren?

En uitgerekend die centrale - die dankzij z'n koeltoren op vol
vermogen kon doordraaien - viel uit, waarna de spot-prijs voor
electriciteit omhoog schoot. En over dat uitvallen deden zoals
gezegd twee verschillende verhalen de ronde.
Dat is toch allemaal wel erg toevallig.

M.a.w. Ad Huikeshoven is nog niet aan een leesbril toe, lijkt me.

Of Brinkhorst heeft gelogen weet ik niet.

Erik vdMb