direct kiezen van "leiders" en democratie

Douwe Osinga dmo at OBERON.NL
Tue Aug 12 13:09:00 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Het is denkbaar dat direct kiezen betere mensen oplevert dan zoals het nu
> gebeurt. Er zij echter zo veel risico's waar ik niemand over hoor.  Om die
> gevaren duidelijk te maken hoef je alleen maar aan een gek als Bush te
> denken en de manier waarop hij aan de macht is gekomen. De
> gekozen "leiders" van de nationale Europese staten zijn de grootste
bedreiging
> voor een vredig en welvarend Europa. Een sterke direct gekozen Europese
president
> kan Europa net zo gevaarlijk maken als de VS en andere min of meer
> [...]
Tja, zoals Churchill al zei, Democratie is de slechtste regeringsvorm die er
bestaat,
op alle andere na. Gekozen leiders zijn niet altijd de beste, maar als je
het vergelijkt
met niet gekozen leiders... Europa lijkt me overigens eerder een voorbeeld
waar wat
meer direkte demokratie de misstanden van benoemingen (denk aan de Europese
Commissie)
zou kunnen beperken.

> In plaats van de direct gekozen minister-president zou ik denken aan:
> 1.  het bij het aantreden van een nieuwe regering ook wisselen van de top
> van de ministeries en
> 2.  het samen vergaderen van een kleinere Eerste en Tweede Kamer, met meer
> permanente deskundige ondersteuning!
> 3.  het door een onafhankelijk instituut laten toetsen en doormeten van
> nieuwe wetgeving in plaats van door oude en slaperige partijslaafjes in de
> Eerste Kamer!

Klinkt als goede plannen. Het een sluit het ander niet uit, natuurlijk.
Overigens
lijkt mij dat je nog beter de hele Eerste Kamer kan afschaffen. Verder denk
ik
dat D66 moet uitkijken met te veel te hameren op de zogenaamde kroonjuwelen.
D66
was altijd verfrissend on-ideologisch en de kroonjuwelen zijn een ideologie
in
de maak. Bovendien kan niemand zeggen dat de benoemde burgemeester op dit
moment
het grootste probleem in Nederland is. Volgens mij zou D66 vooral zich
moeten
richten op haar pragmatische traditie en zich moeten onderscheiden met een
stroom van pragmatische oplossingen voor grote problemen waar de politiek nu
liever met een boog om heenloopt (WAO, vergrijzing, gebrek aan innovatie in
onze
economie).

> Waarom hoor ik u niet over de gevaren van de gekozen "leider"? Ziet u die
> helemaal niet?
Omdat niet gekozen leiders in het verleden gevaarlijker bleken.

Douwe Osinga
http://douweosinga.com