direct kiezen van "leiders" en democratie

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Tue Aug 12 12:30:28 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als je weet hoeveel Amerikanen gaan stemmen dat is de minderheid tegenwoordig,
gezien de bureaucratisering van de verkiezingen is er veel in de uitslag
misgelopen. volgens mij hebben we een voorsprong op Amerika. Je kiest nu ook
niet voor de inhoud van de partij, maar voor lijsttrekkers of tegen beoogde
minister-presidenten zoals Cohen. Bij Benoeming ik noem maar Sp(h)ar uit
middelburg en tal van andere burgemeesters die wel benoemd zijn zijn ook idioot
geweest. Wanneer je overgaat tot weinig keuzes Gore of Bush tja dan is weinig
te kiezen. Het risico vermindert je niet met benoemen of kiezen. Er zijn ook
staatsleiders benoemd die enorm dictatoriaal zijn, neem maar Caligula in de
Romeinse tijdperk iemand die benoemd is vanwege zijn familierecht, hij was wel
zo gek als een deur.

Ik wil af van politieke benoemingen. Een burgemeester of minister-president
moet boven de partijen staan en dat is niet zo het geval als in Amsterdam een
PVDA burgemeester zit moet er in de andere grote steden een VVD of CDA
burgemeester komen. Is dat democratie. Ik noem het dictatuur van het
conservatisme. De partijloze burgemeesters kan je op 1 hand tellen. Ik wil
goede bestuurders en die kunnen zich goed verkopen richting het publiek.

Wil jezelf dom laten houden of maken en het alleen aan de raad overlaten. John
dan heb je weinig zelfvertrouwen.

1) Ten eerste zou ik denken vormen van kernministeries en topambtenaren op hun
kennis beoordelen en op hun functioneren en niet per definitie wisselen

2 ik zou de eerste kamer afschaffen en geen coalitievormingen meer door een
direct gekozen bestuur. Dan krijg je ook daadwerkelijk echte dualistische
verhoudingen

3) Dus de eerste kamer moet volgens jou ook afgeschaft worden

Je benoemt de gevaren niet van een gekozen leider maar de gevaren van hoe
iemand met zijn bevoegdheden omgaat; zowel een benoemde als gekozen
burgemeester kan niet tussentijds weggestuurd worden. Laten we deze
mogelijkheid wel invoeren

Groeten Kees van Loon

 http://www.wanadoo.nl/