Fw: RID

John Wijsmuller j.wijsmuller at CONCEPTS.NL
Thu Aug 7 14:28:53 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Waarom houdt jij vast aan het kiezen van een burgervader door de raad? Dat
> houdt in dat je in de praktijk altijd burgervaders krijgt die door een
> meerderheid in de raad worden ondersteund, en dat is niet hetzelfde als
een
> meerderheid van de bevolking...... (Zie: Putten met z'n SGP
burgermeester).

> Ik wil gewoon te allen tijde _zelf_ kiezen voor degene die macht over mij
> kan uitoefenen, en ik heb tot dusverre geen steekhoudende argumenten
> daartegen gehoord. Of het moest zijn dat iedere gekozene onmiddelijk in
> [...]

Beste Martin,

In de afgelopen eeuwen hebben wij ons ontdaan van rovers, ridders, koningen
en keizers. Laten we nu niet weer terugvallen in dit soort primitieve
machtsstructuren waar enkelingen het voor het zeggen hebben. Het gepeupel
roept weer om een leider die met enige magische maatregelen de wereld weer
in orde maakt. Hier moeten we ons als democraten tegen verzetten in plaats
van daar zelf aan mee te werken!

Iedereen wil zijn stem mee laten tellen en dat betekent dat de macht van de
enkeling moet wijken! De essentie van democratische politiek is dat iedereen
bij de besluitvorming meetelt en minderheden worden beschermd.
Burgemeesters, commissarissen en de minister-president moeten wat mij
betreft de minst machtige figuren in Nederland worden. Zij zijn voorzitters
die de partijen bij elkaar moeten brengen.

Kijk naar de steeds rijker wordende kaste van de bedrijfsdirecteuren. Weinig
presteren maar steeds meer verdienen! Dit willen politici ook wel! De draai
naar rechts is in volle gang. Wie weet wat ons nog te wachten staat?

Groeten,

John Wijsmuller