Secularisme wetsvoorstel en nut van politieke partijen

ReindeR Rustema reinder at RUSTEMA.NL
Mon Aug 4 09:42:47 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<k.vanloon at wanadoo.nl> wrote:

> Ik vind het niet zo interessant, dat ambtenaren worden ontdaan van hun
> politieke attributen. Ik wil juist hun achtergrond weten om strategisch
> politiek te kunnen bedrijven. We moeten af van de politieke benoemingen van
> ambtenaren waneer PVDA aan de macht is of het CDA zie je ineens van dien huize
> veel ambtenaren, dat is niet goed.

Lees ook Gerard van Westerloo's 'Niet spreken met de bestuurder'. En
daarin ook impliciet een betoog voor het hele afschaffen van politieke
partijen die hier de oorzaak van zijn. Vandaar ook mijn vraag of er
kiezers zijn die willen stemmen op een volksvertegenwoordiger zonder
politieke partij.

> Je hebt een organisatie nodig om het geluid van je kiezers te kunnen horen.

Ik zou eerder zeggen dat politieke partijen eerder een obstakel zijn om
de kiezers te horen dan wanneer de volksvertegenwoordiger geen partij
heeft. In van Westerloo's boek staat een leuke anecdote van een situatie
waarin een stuk in de krant verscheen dat terecht een misstand op de
agenda wilde plaatsen. Een jonge politicus vroeg zich verwonderd af
waarom daar niets mee gedaan werd. Dat was omdat het niet pastte in de
partijlijn.

Een volksvertegenwoordiger alleen heeft geen partij om zich op te
verlaten, geen partijlijn om zich op te concentreren en kan dan weinig
anders dan de burger zelf rechtstreeks opzoeken. Door het land toeren
buiten verkiezingstijd, zonder partijcongressen maar in kleine zaaltjes.

> Jij moet de agenda kunnen bepalen en niet dat je door de agenda word
> bepaald.

Dat laatste is nu het geval wordt duidelijk in genoemd boek aangetoond.

--
ReindeR