Grokster en Morpheus vrijuit?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Apr 28 14:14:14 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Cees Binkhorst schreef:

> Hoe zorgvuldig worden de kranten gegeschreven? Als je afgaat op het
> onderstaande bericht, dat in soortgelijke bewoordingen ook in andere kranten
> staat, niet echt goed.

Vrijwel altijd als de Nederlandse kranten/radio/TV iets berichten over een
onderwerp waar ik toevallig wat meer van weet valt me op dat 't meestal maar bij
benadering klopt wat men schrijft/uitzendt. Men heeft de klok wel horen luiden
maar weet niet waar de klepel hangt.

De meeste journalisten hebben waarschijnlijk niet de tijd (=budget) om de dingen
diepgravend uit te zoeken.

Wat trouwens ook opvalt is dat de Nederlandse pers elkaar massaal overschrijft.
Op 11 september 2001 haalde de NOS-verslaggever twee vluchten door elkaar in de
berichtgeving over wat er gebeurd was. De volgende ochtend hadden bijna alle
kranten dezelfde fout.

Mark