Grokster en Morpheus vrijuit?

Cees Binkhorst cees at BINKHORST.XS4ALL.NL
Mon Apr 28 14:22:49 CEST 2003

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Koek <mark at koek.net> schreef:
> op het onderstaande bericht, dat in soortgelijke bewoordingen ook in
> andere kranten staat, niet echt goed.
>
> Mark: Vrijwel altijd als de Nederlandse kranten/radio/TV iets
> berichten over een onderwerp waar ik toevallig wat meer van weet valt
> me op dat 't meestal maar bij benadering klopt wat men
> schrijft/uitzendt. Men heeft de klok wel horen luiden maar weet niet
> waar de klepel hangt.
>
> De meeste journalisten hebben waarschijnlijk niet de tijd (=budget) om
> de dingen diepgravend uit te zoeken.

Maar wat is de 'waarde' van het nieuws dan?
Elke keer een 'klepel horen luiden' maar vaak geen 'klok' te bekennen.

> Wat trouwens ook opvalt is dat de Nederlandse pers elkaar massaal
> overschrijft. Op 11 september 2001 haalde de NOS-verslaggever twee
> vluchten door elkaar in de berichtgeving over wat er gebeurd was. De
> volgende ochtend hadden bijna alle kranten dezelfde fout.

Waarschijnlijk ook omdat ze vaak klakkeloos overnemen van ANP e.d.
En zelfs daar dan nog 'Van onze verslaggever' bij zetten.

Groet,

Cees Binkhorst - cees at binkhorst.xs4all.nl

Thucides (on Secr. Powel's desk): "Of all the manifestations of power, restraint impresses men the most."